Deel dit artikel
-

“Nederland koploper online marktonderzoek”

Nederland is absolute koploper als het gaat om online marktonderzoek. In Nederland gaat het om ongeveer twintig procent van de totale uitgaven aan marktonderzoek. In landen om ons heen liggen die cijfers tussen de vijf tot tien procent. Dat zegt Han de Groot, managing director van online onderzoeksbureau MetrixLab.

Marktonderzoek via internet is volgens De Groot het afgelopen jaar pas echt doorgebroken. “Vooral voor grote internationale marktonderzoeksprojecten kiezen opdrachtgevers steeds vaker voor internet.”

MetrixLab maakt vandaag bekend dat haar omzet in het derde kwartaal met 71% groeide vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst nam met 44 procent toe. Het bedrijf heeft een jaaromzet van 4 à 5 miljoen euro.

Volgens De Groot zijn Nederlandse marketeers meer bereid te experimenteren met online onderzoek dan collega’s in landen als Duitsland. “Je ziet toch dat men daar conservatiever is.”  Vooral grote multinationals maken gebruik van onderzoek via internet. “Voor lokale onderzoekjes is internet niet zo interessant, maar voor grote wereldwijde onderzoeken levert het veel kostenbesparingen op.”

Reclame-uitingen, nieuwe productconcepten of verpakkingen kun je volgens De Groot in korte tijd zonder problemen en tegen relatief lage kosten testen onder consumenten uit landen als Brazilie en China. Hij noemt ook de multimediale mogelijkheden van het internet die het onderzoek diepgaander maken.”

Productontwikkelings- en  reclame-onderzoek via internet zijn twee gebieden waar MetrixLab groei ziet. De Groot noemt onder meer ‘innovatie door cocreatie’, een concept dat al enige tijd bestaat maar dat door internet nieuw leven is ingeblazen. De Groot: “We hebben op dit gebied klanten als ICI Paints, het bedrijf dat Alabastine maakt en een grote Italiaanse uitgever, DeAgostini. Deze ondernemingen hebben op internet samen met consumenten nieuwe producten ontwikkeld.”

De Groot verwacht dat de komende vijf jaar minimaal tien tot twintig procent van alle uitgaven aan ‘traditioneel’ marktonderzoek zullen verschuiven naar internet. “Dan praten we over een online onderzoeksmarkt van 500 miljoen tot een miljard euro per jaar, alleen al in Duitsland, Frankrijk en Engeland.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond