Deel dit artikel
-

Nederlander loopt niet warm voor mobiele datadiensten

Nederlanders zijn moeilijk te porren voor mobiele internetdiensten. Dat stelde onderzoeksbureau Forrester donderdag tijdens de presentatie 'The Mobile Evolution' in Amsterdam. Waar twaalf procent van de Europeanen met mobiele telefoon deze voor e-mail gebruikt, is dat in Nederland nog niet eens de helft daarvan. Ook op het gebied van SMS-verkeer loopt Nederland achter bij andere Europese landen. Alleen Frankrijk doet het volgens Forrester nog slechter.

Ronduit verontrustend voor aanbieders van mobiele diensten is dat het gebruik van de mobiele telefoon eerder af- dan toeneemt. "We zien dat door heel Europa", stelde analiste Michelle de Lussanet. "Het telefoonabonnement wordt niet meer verlengd en de prepaid kaart niet meer opgeladen. Gebruikers die door prachtige aanbiedingen zijn gelokt, realiseren zich dat ze de mobiele telefoon niet echt nodig hebben of te weinig gebruiken."

Nederlanders zullen dan ook zeer goed op de voordelen van bepaalde diensten gewezen moeten worden, stelde De Lussanet. "Nederland is toch een beetje het land van de tech-pessimisten, mensen die zich moeilijk nieuwe apparaten of diensten laten aanpraten."

De Lussanet zegt om die reden weinig vertrouwen te hebben in het huidige abonnementsmodel van de onlangs geïntroduceerde dienst i-mode. "Ruim zestig procent van de abonnees van KPN Mobile maakt gebruik van prepaid kaarten, maar i-mode wordt niet prepaid aangeboden. Zelfs voor het lezen van De Telegraaf via i-mode kan niet per artikel worden afgerekend, maar moet een abonnement worden afgesloten. Dan luister je als KPN toch echt niet goed naar je klanten."

Het is niet alleen vanwege de kosten dat Nederlanders terughoudend zijn met de adoptie van nieuwe diensten. Veel inhoudelijke toepassingen hebben volgens Forrester betrekking op informatie die al op allerlei andere manieren kan worden opgevraagd, bijvoorbeeld via teletekst of de krant. Diensten als i-mode zullen hoofdzakelijk gebruikt worden voor communicatie, zoals SMS en e-mail. Volgens De Lussanet gaapt er dan ook een te groot gat tussen inhoudelijke applicaties en communicatietoepassingen. "Je zou veel meer inhoudelijke toepassingen met communicatieaspecten moeten aanbieden, zoals de mogelijkheid om met het toestel een foto te maken en die te versturen, of spelletjes die je gezamenlijk kunt spelen."

Positief is De Lussanet over de mogelijkheden van MMS (Multimedia Messaging Services), dat later dit jaar wordt aangeboden. Ook verwacht Forrester veel van 'Invisible Mobile', waarbij apparaten zonder menselijke tussenkomst met elkaar communiceren, bijvoorbeeld om tijdig te kunnen waarschuwen voor defecten of om de locatie van producten of goederen vast te stellen. Het zal nog wel even duren voordat deze diensten massaal kunnen worden aangeboden. "Met uitzondering van Telia zijn telecombedrijven er niet echt mee bezig", aldus De Lussanet.

Deel dit bericht

11 Reacties

Anders Floor

Ik heb de indruk dat het voor een deel te wijten is aan abonnementenmoeheid. Je moet je tegenwoordig voor alles opgeven, aanmelden en registreren. Het heeft niet zozeer met de kosten te maken – prepaid is immers per saldo duurder en ik geloof niet dat de gemiddelde prepaid-beller nou minder geld uitgeeft dan een abonnementsbeller, maar des te meer met weer nieuwe registratierompslomp. Nederlanders kijken liever de kat uit de boom dan zich voor iets nieuws aan te melden. Het nut moet als een paal boven water staan, anders begint men er niet of nauwelijks aan.

Richard Hahlen

Aanbieders van mobiele telecomapparaten en -diensten zouden zich eerst moeten richten op de zakelijke markt. Nu wordt er teveel marketingvuur gericht op de consumentenmarkt. Deze markt is grillig en inkomsten zullen evenredig aan deze grillen onderhavig zijn. Veel bedrijven hebben (vaak zonder dat zij zich dat beseffen) grote behoefte aan mobiele diensten die hun workflow ondersteunen. Dus niet het lezen van een e-mailje of kijken naar een webpagina; daar komt de winst niet van. Daar hebben bedrijven niet veel aan. Nee, ondersteuning van de koopimpuls, de bestelling, de levering en de after sales. Die automatisering zal de mobiele industrie en hun partners gaan helpen deze technologie tot een succes te maken. GPRS en later UMTS zullen de olie in de machine zijn.

Kees Snitjer

Hoeveel voorbeelden hebben we nu nog meer nodig dat consumenten in NL niet zitten te wachten op techno-push. Stelling: Als KPN, net als de mobieltjes in 1997 t/m 2001, de toestellen gratis weg zou geven, dan nog zou de acceptatie van het medium zeer fors achterblijven in vergelijking met de acceptatie destijds van het mobieltje. Je kunt trouwens toch heel makkelijk bekijken waar het apparaat wel gebruikt gaat worden. "Voldoende geld, weinig tijd, hoog opgeleid, 25-40 jaar, techno intresse". Joh, op een sigarendoosje kun je dus uitrekenen wat het maximaal te behalen marktaandeel is, dat elk jaar aangevuld gaat worden met jongeren die dan ook 25 worden. (maximaal dus 350.000 mensen in Nederland, in een groep die maximaal 10% per jaar groeit). Face it, investeren in mobiele diensten door telecommaatschappijen heeft de sector in de afgrond gestort. En voorlopig komen ze er ook niet uit.

Jonathan Marks

I'm studying the Japanese mobile phone market at the moment and although NTT has 60% of the market share, the J-phone Sha-mail (where you have a camera and a phone integrated) is doing so well that NTT and Sony have signed a deal to allow i-mode to do the same. The success of mobile services is heavily linked to the quality of information on that tiny screen. While on a boat last weekend, I tried to use i-mode to find out the World Cup scores….no luck. Not in the menu at that moment. Now if I could type in a keyword and get the relevant story from ANP or De Telegraaf, that would make the couple of Euro a month worthwhile. Likewise with restaurants. Book a table in Japan and there's a warm personal welcome when you arrive a few moments later. The headwaiter is expecting you. Try that in Amsterdam and you'll be lucky if they answer the phone, let alone book a table for two via i-mode. A huge change in the "service" industry is needed, or the phone has a vast power to disappoint. You have to be rather sick to find the "erotic" sites in any way erotic. And any i-mode site leaves you wondering what the experience has really cost you. In short, the Forrester findings confirm that its going to take a long time to get your investment back. The Dutch have all the reasons in the world to be cautious. Real life is always better than Real video!

Peter van Hubben

Dit gaat er met Mobiele Data Diensten gebeuren: MMS wordt een hit, maar alleen door person to person contact. SMS is hiervoor het bijna levende bewijs. De introductie van telefoons met een(foto)camera zal een exponentiële groei van MMS gaan veroorzaken. Telco's gaan vooral daaraan geld verdienen. Dat een I-mode toestel duur is, is heel begrijpelijk. KPN roomt eerst de markt af. Bovendien zijn de netwerken van KPN en Vodafone redelijk 'vol'. Dat is merkbaar als je in de file naar huis probeert te bellen via KPN. Waarom wordt MMS een hit? Omdat mensen het geweldig vinden om ervaringen met elkaar uit te wisselen. bij voorbeeld een leuk fotootje van vrienden in de kroeg terwijl jij daar naartoe op weg bent en in de file staat, een fotootje van je zoontje van 8 maanden die loopt, van je nieuwe auto, van jouwzelf relaxed op het strand….. En of I-mode, met een eigen protocol, het (ook) gaat maken? moeilijk te zeggen. ik zou wedden op WAP 2.0 met WML, niet op GPRS in combinatie met I-mode(CHTML). Maar het kan natuurlijk anders lopen. De Nokia 7650 zal onder veel kerstbomen liggen! zie hiervoor http://mobile.lycos.nl/mobile/local/mms/

T. Esarac

Vanwaar het wedden op WAP 2.0 met WML ten opzichte van i-mode? Kun jij mij uitleggen waar de verschillen zitten die leiden tot incompatibiliteit? Heb je het idee dat je met je nieuwe WAP 2.0 toestel geen i-mode sites kunt bekijken of andersom? Wel eens gekeken naar de rol van xHTML in de evolutie van WML en i-mode/cHTML? Het valt op dat er in de discussies over mobiel internet vaak conclusies getrokken worden op basis van onjuiste en/of onvolledige informatie. Jammer en makkelijk te voorkomen.

kevin

ik ga een universitaire scriptie doen over de invloed van data-diensten op klantomzet/klantloyaliteit dus als r mensen meer info hebben dan graag!!!Ik ben me nu een beetje aan het orienteren dus kan nog niet veel zinnigs zeggen op dit moment alleen dat het toch wel wat gaat leven merk ik om me heen……

frits van egters

jongens de diensten zijn gewoon veel te duur, net zoals mobiel bellen in het buitenlandwaar blijven de easyjets van de mobiele diensten?

marco

Bij nieuwe diensten moet je je richten op de innovators en visionairs. Mensen die het wel willen proberen – maar wel voor een lage prijs – . En daarna moet je je richten op vertical marktsegmenten. Dus bijv op het marco borsato segment en hiervoor een mooie propositie omheen bouwen. Pas als ik als fan van marco borsato niet buiten deze dienst kan om cool te zijn komt er een gewenning en fun.  De datadiensten zijn veel te generiek. In Imode is de telefoongids al tijden de populairste mobiele dienst (nr 1 in de top 10). Ik kan wel een marketingstrategie maken om die eerste klanten binnen te halen.

ElMariachi

innovators en visionairs? te duur? de technische achterkant van deze diensten? waar zit de consumenten behoefte in een mobiele telefoon? COMMUNICATIE. Niks visionairs, niks duurs en zeker geen techniek. Kijkend naar Roger's adoption model vergeet men vaak een belangrijke factor: dat de grote gemene deler of jan modaal (waarop dit model is gebouwd) de perceptie had dat innovaties aan hen "verkocht" werden terwijl de marketeers de slag naar statistische verantwoording van hun marketing zochten. Daarom een wiskundige benadering voor een marketingproblematiek die alleen met creativiteit opgelost kan worden. Paradoxiaal.. Tevens de oorzaak van zoveel geflopte doelgroep omschrijvingen als: Business Users of Young Urban of Midlife Avoiders enz.. Dat zijn doelgroep omschrijvingen die een marketeer graag zou willen hebben als klanten… maar waarvan er geen eentje te vinden is. De innovator is een mooie doelgroep: heeft de interesse maar niet de behoefte, heeft wel het geld maar niet de noodzaak. Deze innovator vertelt je dus niks over de gebruiker die je je boterham zal laten verdienen.  Vandaag de dag kijkt je consument op een hele andere manier naar product/diensten introducties. De jongere generatie (die tevens meer in staat om de bediening van het apparaat te snappen) scant je propositie op het belang voor hun eigen sociale kring(en). Daarom slagen MMS en MMS wel: daarmee verrijkt deze doelgroep intern hun communicatie mogelijkheden.  Conclusie: een nieuwe consumer gerichte data-dienst is pas waardevol als je er je eigen sociale kring mee kan informeren of ontstijgen. Daarom zijn diensten als nieuws headlines en andere info dientsen geen uitgave waardig. Zelfs niet een paar duppies.

janbian

Ik wil helemaal geen datadiensten op een mobiele telefoon. alleen bellen en gebeld worden. zolang dit niet mogelijk is, voor mij geen mobiele telefonie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond