Deel dit artikel
-

Nederlandse Foursquare gooit handdoek in de ring

Feest.je, de Nederlandse variant op Foursquare, gooit de handdoek in de ring. De mobiele incheckdienst wist geen kritische massa te bereiken.

De tweede verjaardag van Feest.je werd op drie weken na net niet gehaald. De dienst ging eind april 2010 van start als lokaal alternatief voor Foursquare. Een half jaar had de mobiele app het sentiment mee, maar in het najaar zakte het enthousiasme onder het Nederlandse publiek in.

Hoeveel gebruikers de dienst van Patrick de Laive van Aldert Greydanus verwierf, melden de oprichters niet. Hij werd echter niet groter dan Foursquare, met zijn circa tweehonderdduizend lokale gebruikers, en concurrenten als Facebook en Google Places. Want aan de snellere opkomst van die diensten wordt de ondergang toegeschreven.

In termen van het aantal aangemaakte locaties was Feest.je niettemin een van grootste diensten in zijn soort. Uit een analyse van Media Intelligence Lab kende het meer lokaties dan Foursquare en moest het enkel Google voor zich dulden. ‘Marktkennis’ blijkt echter niet het definitieve onderscheid te hebben kunnen maken.

Foursquare had eind vorig jaar vijftien miljoen gebruikers. Zij checkten afgelopen jaren anderhalf miljard keer in. Deze mobiele incheckdienst heeft wel kritische massa bereikt. Dat blijkt volgens oprichter Dennis Crowley uit het feit dat gebruikers niet eens hoeven in te checken om nuttige tips op hun telefoon te ontvangen. De API stelt softwareontwikkelaars in staat om dit soort informatie in de toekomst te integreren in auto’s, ‘internetbrillen’ en digitale landkaarten.

Patrick de Laive over de toekomstplannen van de twee ondernemers: “Aldert is druk bezig met Innovatio.nl en ik blijf The Next Web en Paydro.com doen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark Vletter

Jammer dat het niet gelukt is mannen, het was jullie gegund. Dapper dat jullie de stekker eruit durven te trekken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond