Deel dit artikel
-

MKB begint aan tweede digitaliseringsgolf

Ruim tachtig procent van het Nederlandse MKB heeft inmiddels een site. ING, Google, MKB Nederland en PostNL geven een impuls voor de tweede digitaliseringsgolf.

Gisterenmiddag lanceerden de partijen in Den Haag de site NederlandVerdientOnline.nl. Pim van der Feltz, directeur Google Nederland, zegt: “Uit gesprekken met deze partners kwamen we erachter dat een rem zit op digitale innovatie. Men ervaart drempels om online de volgende stap te zetten.”

De nieuwe site is bedoeld om honderdduizenden Nederlandse ondernemers handvatten te bieden bij die volgende stap.

Anders ondernemen moet

Ondernemers met offline oriëntatie weten volgens Van der Feltz wel dat ze een andere weg moeten gaan bewandelen. “De recessie en de opkomst van mobiel internet dwingt hen daartoe. Het is een misvatting als ze denken dat ze online geen handel kunnen optuigen, omdát ze nu niets digitaal verkopen.”

Nederland Verdient Online biedt ondernemers een jaar lang gratis een internetdomein naar keuze. Daarnaast krijgen ze een half jaar gratis een content management systeem om de site te onthouden en een half jaar een webshop voor niets.

ING sponsort daarbij de iDEAL-transacties, PostNL de webshop en Google geeft honderd euro advertentietegoed voor online reclame. Gesprekken met MKB Nederland hebben de partijen een beeld gegeven van welke behoefte er exact in Nederland leeft.

Stapje voor op buitenland

Het concept waarbij Google het bedrijfsleven in een land verder wil helpen op internet is begonnen in Engeland. Daarna volgden Amerika en Canada. Het project in die landen is anders opgetuigd dan in Nederland.

In de drie Engelstalige landen is het doel om het MKB online te krijgen. Daar bleek namelijk dat de helft of meer van de kleinere ondernemingen niet eens een website heeft. Dat is in Nederland niet het geval. Zeker tachtig procent, 780.000 van de 900.000 MKB’ers (onderzoek), heeft in het afgelopen decennium op zijn minst een poging tot het bouwen van een site ondernemen. De digitale ongeletterdheid is hier niet groot.

Uit de marktoriëntatie die vorig jaar plaatsvond, kwam naar voren dat het MKB het web amper gebruikt om handel te drijven. Nederland ligt op dat punt een stap voor op het buitenland, aldus de initiatiefnemers.

Veel winst te behalen

Chris Buijink, de secretaris-generaal van EL&I die minister Verhagen verving, zei: “Het MKB blijft wel achter in de zin dat meer dan tachtig procent van hen online is, maar dat slechts elf procent van de retailomzet via het web verloopt.”

Wie aansluit op Nederland Verdient Online krijgt het CMS Weebly voor zes maanden en een speciale uitvoering van de webshopsoftware van PostNL. Het betreft een whitelabelversie van MijnWinkel.nl waar ondernemers tot honderd producten in kunnen uitventen.

De eerste site die online ging via het MKB-initiatief is Vulpennen.nl van ondernemer Arthur Akkerman, wiens zaak in De Passage te Den Haag het toneel was van de digitale lancering.

MKB Nederland is van zins het project meerdere jaren te steunen. De andere partners zetten hun eigen verkoop- en servicekanalen in om de kleine en middelgrote ondernemer digitaal vooruit te helpen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sewdath

Interessante krachtenbundeling. Al enige tijd proberen verschillende uitgevers de ‘MKB’er’ voor eens en voor altijd aan zich te binden. Kijken of het deze keer lukt.
Uit ons onderzoek blijkt dat verwachtingen van de ‘MKB’er’ en zijn online adoptie bijna altijd te hoog gespannen zijn.
Er worden websitepaketten, apps en allerlei marketing initiatieven opgezet om de hem of haar over te halen meer business uit online te halen.
Vraag is: gaat het hiermee wel lukken?

Digitalisering MKB
De digitalisering van het MKB wordt nog steeds overschat. Uit lopend onderzoek dat we uitvoeren onder meer dan 5000 MKB-ers blijkt dat het percentage bedrijven met een website helaas nog stuk lager ligt.
Bij onderzoeken (zoals van het ING) wordt vaak geen rekening gehouden met de oververtegenwoordiging van eenmanszaken.
Wij kwamen -alleen al bij winkels- niet veel hoger uit dan een kleine 50% met een website.

Specifieker
Het MKB als groep is nogal divers. Eigenlijk vergelijk je op deze manier de groenteboer met de meubelverkoper, de restauranthouder en het advocatenkantoor. Allen hebben ze specifieke behoeften als het gaat om inzet van online media en e-commerce. Onze onderzoeksresulaten die binnenkort uitkomen laten het onderscheid zien tussen verschillende branches in het hebben van een website of de inzet van e-commerce .

Social Media
Opvallend uit een analyse die we vorig jaar deden is dat er meer bedrijven vindbaar zijn met als Google locatie dan met een website. Maar ook is het interessant om te kijken in welke mate kleinere ondernemers Facebook pagina’s omarmen of Location baseds services (Foursquare, Yelp etc)

Binnenkort publiceren we hier weer over, we houden je op de hoogte.

franci

niet ok initiatief.
met weebly wordt het brood geroofd van de 10.000 mkb webbureautjes.
Weebly is een google partij.. net als sites.google

Google geeft 100 euro tegoed?!? google ziet het effect van DM teruglopen (wie heeft er dit tegoed niet ontvangen bij elk tijdschrift en via de brievenbus spam methodes ontvangen)
-subsidie potjes
– het colosseum vullen en hoe meer bieders er in de Adwords arena meebieden hoe beter voor de advertentie exploitatie inkomsten.

zo kunnen we nog wel even doorgaan met redenen waarom dit een niet ok initiatief is!!
Bij deze een oproep aan 900.000 mkb-ers om dit initiatief niet te steunen.
stop de subsidiekraan
oproep aan MKB Nederland om even aan zelfevaluatie te doen
en een tweede kans aan dit initiatief te geven.
Daarbij alle webbouwers e.a. partijen in Nederland een platform te bieden en te steunen ipv deze bovenstaande broodroof te steunen. Oogkleppen af en evalueren!
Wachten we 2 maanden en

Frank Iwema

Dat MKB Nederland het initiatief neemt om ondernemers in het MKB (vooral het kleinbedrijf) te helpen met het creëren van online sales juich ik toe. Veel detaillisten zien hun omzet teruglopen en hebben niet de kennis om online stappen te zetten.

Of de winkeliers het met deze actie gaan redden betwijfel ik. De feestelijk gelanceerde Vulpennen.nl heeft bijvoorbeeld geen title, metateksten, keywords en H1 tags. Op de homepage is het me niet duidelijk dat er iets te kopen valt. Zo ga je snel ten onder in het digitale geweld van online shopping.

Het opdoen van deze basic SEO kennis is natuurlijk primair de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Maar meer ondersteuning vanuit de initiatiefnemers op dat vlak is nodig. Geldt ook voor social media, waar geen aandacht voor lijkt te zijn. Bij uitstek kansrijk om de offline klantenbinding van de lokale ondernemer te vertalen naar online betrokkenheid vice versa.

Kortom, vul de hiaten in dit plan en zorg er voor dat Akkerman c.s. online successen gaan boeken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond