Deel dit artikel
-

Nederlandse bedrijven warm voor ‘software on demand’

Verzekeringsmaatschappijen, telecombedrijven en uitgevers in Nederland beginnen langzaam warm te lopen voor 'software on demand'. Bedrijven hoeven zelf geen dure servers maar aan te schaffen en softwarelicenties, maar nemen de diensten via het web af. KPN richt zich hiermee sinds kort op het MKB en het Amerikaanse Salesforce.com bedient in de Benelux zo'n 500 grote en kleine klanten.

Bedrijven als Google en Microsoft brengen mailprogramma's en agenda's van de desktop naar het web met diensten als Google Calendar en de sites achter Live.com. Behalve op de consumentenmarkt vindt er ook op de zakelijke markt een dergelijke verschuiving plaats. Bedrijven besteden de installatie en het onderhoud van software steeds vaker uit aan IT-bedrijven en, een stap verder, vinden ook eenvoudiger de weg naar bedrijven die toegang tot webapplicaties verhuren.

Telecombedrijf KPN ziet in dat telefoontikken alleen niet voldoende financiële waarborgen voor de toekomst bieden. Het bedrijf verschuift de focus daarom van de verkoop van producten naar verkoop van diensten. Zo is telefonie met InternetPlusBellen een dienst geworden bovenop een ADSL-aansluiting. Met zijn breedbanddiensten richt het bedrijf zich enerzijds op de de zorgsector en anderzijds op het MKB. Afgelopen maanden lanceerde KPN voor de kleinzakelijke markt Applicaties Online. Bedrijven kunnen voor een schijntje toegang huren tot boekhoudpakket Exact, mail- en agendaserver Exchange en via PDA's of laptops overal ter wereld toegang krijgen tot de pc op het werk.

In hoeverre ondernemers KPN op termijn zullen erkennen als wederverkoper van softwarediensten moet nog blijken. Onlangs sloot het telecombedrijf een CRM-overeenkomst met Marktplaats.nl.

Voor het Amerikaanse bedrijf Salesforce.com echter is het leveren van 'software als een dienst' of 'software on demand' de kernactiviteit. Het bedrijf werd 7 jaar geleden, kort voor de eerste internetbubbel knapte, opgericht en breidt nu internationaal uit. Een jaar geleden opende het een verkoopkantoor in Nederland met één personeelslid. Voor het einde van dit jaar denkt Chrétien Minke, country manager Benelux, zijn dertiende personeelslid aan te nemen.

Salesforce.com specialiseert zich op het uitventen van klantenbeheersystemen, in de breedste zin van het woord, via het web. Gebruikers hebben dus niet méér dan een vaste of mobiele internetverbinding nodig en een persoonlijke inlogcode voor Salesforce' site.

Geregistreerde gebruikers kunnen de status van aankomende klanten volgen en de relatie met bestaande klanten beheren. Aangezien het bedrijf zelf de software, infrastructuur en hosting verzorgt, is het vrij eenvoudig om nieuwe toepassingen aan het platform toe te voegen. Sinds kort kunnen gebruikers met een klik op de muisknop het beheer van Google AdWords en Skype in hun systeem integreren.

Benelux-baas Minke: "Aangezien de Nederlandse markt ook zijn eigen specifieke wensen heeft, zijn we ook in gesprek met 20 à 25 lokale bedrijven die hun diensten op Salesforce.com aan willen bieden. Die worden beschikbaar via de zogeheten App Exchange. Namen kan ik nog niet noemen. Maar je kunt bij voorbeeld denken aan het beheer van direct e-mail-diensten en rapportages, of het meten van de effectiviteit van internetreclame."

Wereldwijd heeft Salesforce.com, volgens het laatste kwartaalverslag, 24.800 klanten en 501.000 gebruikers. Op de Benelux-markt had het een jaar geleden iets meer dan 200 klanten. Nu 500.

Klanten van Salesforce.com in Nederland zijn onder meer: Gasunie, KLM, Reed Business Information, Konica Minolta Printing Solutions Europe, Pleon en Priority Telecom. En in België zijn dat bijvoorbeeld: Telenet, Fortis, SN Brussels Airlines, Transwide en Solvay.

De creatie, verwerking en bewerking van alle data vindt plaats in de drie datacentra in Amerika van Salesforce. Er zijn vooralsnog geen plannen om een Europees datacentrum in gebruik te nemen.

Minke: "Belangstellenden kunnen via de site 30 dagen gratis onze diensten uitproberen. Daarna sluiten ze een contract, of niet. Contracten zijn gebaseerd op het aantal gebruikers. Aangezien we met jaarcontracten werken, en klanten niet voor lange duur aan ons gebonden zijn, moeten we doorlopend ons best doen om gebruikers tevreden te houden."

Eerder deze week maakte Salesforce.com de aanstelling van Lindsey Armstrong bekend. Armstrong wordt verantwoordelijk voor de Europese markt en delen van Afrika en het Midden-Oosten. De bestuurster is afkomstig van beveiligingsbedrijf Symantec. Daarvoor werkte ze voor opslagbedrijf Veritas en Oracle. Minke legt direct verantwoording af aan Armstrong.

In het afgelopen kwartaal boekte Salesforce.com in Europa en omringende landen een omzet van 18 miljoen dollar. Dat is een toename van 76 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In augustus maakte Salesforce.com zijn kwartaalcijfers bekend. Daaruit bleek dat het bedrijf een totaalomzet noteerde van 118 miljoen dollar, een jaartoename van 64 procent. Nettowinst wordt er niet gemaakt. Het bedrijf draait break-even.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond