Deel dit artikel
-

Nederlandse media willen meer armslag richting techgiganten

Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland willen gezamenlijk kunnen investeren in technologische vernieuwing om een vuist te maken richting Amerikaanse en Chinese techgiganten. Die bedreigen hun innovatiekracht en deels zelfs de samenleving. Het vijftal publiceert een brief aan de inkomende regering met het sterke verzoek.

De brief (PDF) is gericht aan informateur Mariëtte Hamer. Via haar willen de directeuren van de mediabedrijven hun belang, hun toekomst, op de agenda van de nieuwe regering zetten. Martijn van Dam, bestuurder van de NPO, legt in een persbericht uit: “We voelen steeds meer druk op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden”.

“Onze omgeving is veranderd van een nationaal speelveld waarin wij vooral elkaar beconcurreerden in een internationaal speelveld waarin wij machtige en financieel veel krachtiger buitenlandse spelers tegenkomen.”

Samen met zijn collega Pim Schmitz van Talpa, Erik Roddenhof van DPG Media, Sven Sauvé van RTL Nederland en Mediahuis’ Rien van Beemen roept Van Dam op om meer praktische armslag. De media willen op niet-concurrerende vlakken met elkaar kunnen kunnen samenwerken. Als voorbeeld noemen ze reclametechnologie en technologische innovaties in het algemeen. Daarnaast roepen ze de nieuwe regering op om actief campagne te voeren in de Europese Unie om marktmacht van techreuzen in te dammen.

“Aanbieders zoals wij met hoofdzakelijk Nederlands aanbod worden in toenemende mate afhankelijk van buitenlandse mediatechnologiebedrijven voor de zichtbaarheid van onze merken, platformen en aanbod, voor rechtstreeks toegang tot de consument en voor het realiseren van inkomsten uit abonnementen en advertenties.”

De mediabedrijven stellen dat Nederland als geheel ervan profiteert als ze samen op niet-concurrerende thema’s kunnen investeren. De vruchten daarvan sijpelen door naar andere lokale ondernemingen. Voorts kan het Nederlands model een voorbeeld zijn voor andere landen waar vergelijkbare discussies plaatsvinden.

Ongeveer tweederde van elke digitale reclame-euro die wordt uitgegeven komt terecht bij Facebook en Google.

In 2020 gaven adverteerders in Europa 69,4 miljard euro uit aan online reclame, 6,3 procent meer dan in 2019. Van dat bedrag gaat 65 procent naar exploitanten van zoekmachines en socialmedia. In grote lijnen gaat het dan over Facebook en Google. De kruimels gaan naar andere online video, uitgevers van sites met rubrieksadvertenties en displayreclame. Vanochtend stelde Marcel Vogels, directeur van onderzoeksbureau MeMo2, tegenover Emerce nog te vrezen voor de toekomst van kleinere uitgevers. Hij ziet weinig reclamebudget hun kant op rollen.

Foto: Nanda Sluijsmans (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond