Deel dit artikel
-

Nederlandse millennial wil betalen voor authentieke reisbeleving

De Nederlandse millennial vindt een authentieke beleving belangrijker dan de prijs van een vakantie. Ze kiezen een bestemming vooral op basis van ervaringen van vrienden, familie en social media. Dit blijkt uit onderzoek van Expedia.

Van de generatie reizigers die zijn geboren tussen 1981 en 2000 zegt 45 procent op zoek te zijn naar authenticiteit in een vakantie. Daarom is de reisbestemming het belangrijkst bij het zoeken en boeken (54 procent), gevolgd door de prijs van het transport (vluchten, transfers, bus/trein) en de accommodatie belangrijk (28 procent). De reisdata wordt door 14 procent genoemd als van doorslaggevend belang bij het boeken van een reis.

Dertig procent van de millennials zegt te worden beïnvloed door zijn digitale vriendennetwerk bij de keuze van een reisbestemming.

Zes profielen

In de oriëntatiefase signaleert Expedia verschillende ‘zoektypes’. De grootste groep is de ‘close networker’ (33 procent): zij zoeken een reis naar aanleiding van advies van anderen, zoals op social media. Vrienden en familie zijn voor 41 procent de belangrijkste informatiebron. De ‘global seeker’ (19 procent) leest zich goed in en raadpleegt gemiddeld 5,2 bronnen (experts, social media) voordat de vakantie wordt geboekt.

De derde groep is de ‘direct booker’ (18 procent): deze groep verdiept zich vooral in het aanbod van online reisorganisaties. De ‘price comparisor’ (13 procent) laat zich verleiden door een goede prijs en is een frequent bezoeker van prijsvergelijkingssites. Het vijfde type is de ‘blog believer’ (9 procent), die reisinspiratie haalt uit reisblogs en online meer naar beeldmateriaal en video’s zoekt dan andere millennials.

De laatste groep is de ‘traditional’ (8 procent). Deze kleine groep laat zich beïnvloeden door het advies van een reisbureau.

Hightech snufjes voor en tijdens de reis

In de voorbereiding en tijdens het reizen gebruiken millennials duidelijk meer digitale hulpmiddelen dan de ‘gemiddelde Nederlander’. Hightech snufjes, zoals het vooraf checken van de reisbestemming via een virtual reality-bril, spreekt 23 procent van hen aan. En bijna 60 procent van de millennials zou graag gebruikmaken van een koffer met sensor, zodat die overal getraceerd kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond