Deel dit artikel
-

‘Nederlandse retail-webshops slecht toegankelijk’

Rotterdams Internetbureau Level Level scande de voorpagina’s van 317 Nederlandse webwinkels op gebruiksvriendelijkheid voor mensen met een beperking en kwam tot de ontdekking dat veel webpagina’s cruciale fouten bevatten, waardoor winkelen bij veel online winkels onmogelijk is voor mensen met een visuele of motorische beperking.

Er is gekeken naar kritieke en serieuze overtredingen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Dit zijn overtredingen die mensen met een beperking verhinderen de website goed te begrijpen en te gebruiken. Vaak zijn dit gebruikers die bijvoorbeeld blind zijn of de muis niet kunnen gebruiken.

In de 317 websites werden in totaal 38349 fouten gevonden. Zo heeft 71 procent van de websites teksten met te weinig kleurcontrast en heeft 70 procent van de websites links zonder naam. Verder heeft 64 procent van de websites knoppen zonder naam en 40 procent heeft afbeeldingen zonder alternatieve tekst.

Voldoende kleurcontrast voor tekst is essentieel voor een toegankelijke webwinkel. Als we ouder worden, kleurenblind zijn of slechtziend, gaat een goed kleurcontrast een rol spelen. Dan is lichtgrijze tekst op een witte achtergrond niet goed meer te onderscheiden.

Links of knoppen worden vaak alleen als plaatje weergegeven. Bijvoorbeeld een link naar Facebook of een knop om het hoofdmenu te openen. Als je blind bent zie je niet wat er op het scherm staat, zegt het bureau. Een schermlezer zoals VoiceOver of NVDA leest de website voor en helpt de gebruiker op de website te navigeren. Een schermlezer kan een plaatje niet uitlezen. Daarom moet zo’n link of knop altijd een toegankelijke naam krijgen.

Wanneer een afbeelding geen alternatieve tekst heeft maar wel belangrijk is voor de inhoud, mist een blinde of slechtziende gebruiker de inhoud. Jammer als dit plaatje vertelt hoe een product eruit ziet, dat het inmiddels uitverkocht is of dat er korting wordt gegeven. Dit kan ook worden opgelost met een korte, beschrijvende tekst.

Van de Europese bevolking heeft 27 procent een lichamelijke of cognitieve beperking. In Nederland is dat aantal 32 procent. Dat betekent dat een op de drie mensen momenteel toegankelijkheid barrières tegen kan komen, waardoor zij niet bij elke webwinkel kunnen winkelen. Vanaf 28 juni 2025 zijn veel webshops wettelijk verplicht om toegankelijk te zijn, om te voldoen aan de European Accessibility Act.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond