Deel dit artikel
-

Nederlandse specialist in game-advertising verwacht doorbraak GTA 6

De Nederlandse specialist in ingame-advertising LevelUP Digital anticipeert op een grote verschuiving in de digitale reclamewereld met de verwachte lancering van Grand Theft Auto 6 volgend jaar. Het bedrijf, dat naar eigen zeggen 80 procent van de Nederlandse bevolking kan bereiken via gaming-platforms, ziet de extreem gefragmenteerde gamemarkt als kans voor adverteerders om Generation Z en Generation Alpha te bereiken.

De gaming-industrie bestaat volgens LevelUP uit een beperkt aantal grote spelers. In de long tail zitten ongeveer tienduizend kleinere games. Deze fragmentatie biedt juist mogelijkheden voor gerichte marketing, stelt oprichter Frans-Douwe Staal van het jaar oude bureau.

‘Gigantisch veel campagnes’

“We doen gigantisch veel campagnes voor energiebedrijven en employmentbranding. Ons netwerk bereikt 12,8 miljoen Nederlanders per maand, een groot en relevant bereik. We hebben zestig klanten, variërend van Shell tot Mondelez en van Vodafone tot Samsung tot scholen. Via games bereik je een generatie jonge mediaconsumenten die je anders amper bereikt.”

“Generation Z en Generation Alpha bereik je nog moeilijk via Instagram, Meta of Facebook,” legt hij uit. “Dat zijn zendplatformen geworden. Ook TikTok wordt al minder effectief. Deze doelgroepen produceren steeds meer zelf content en delen dat onderling.”

De reclamevormen die Level Up in zijn portfolio heeft, is breed. Van de rewardvideo’s in Candy Crush tot een winkel op maat in Roblox. In een recente Samsung-campagne hielden spelers gemiddeld vier en een halve minuut hun aandacht vast bij een interactief spelletje met Samsung-branding.

Staal: “We werken samen met creators die virtuele werelden bouwen in populaire games zoals Fortnite en Roblox. Door in te checken bij bestaande spelwerelden kunnen we mediabureaus en adverteerders garanties geven over impressies en engagementtijd.”

De effectiviteit wordt gemeten via verschillende methoden, afhankelijk van het type campagne. Bij brand experience-campagnes, gemeten met Lucid, waar gebruikers niet kunnen klikken, wordt afgerekend per engagement en worden brand lift studies uitgevoerd. Het bedrijf claimt een aandachtswaarde van 3,3 seconden te behalen, net onder het niveau van pre-rolls op YouTube.

‘Webtraffic gaat eruit. Dat wordt apptraffic’

Een exclusief contract met mediabedrijf iion geeft toegang tot de long tail van kleinere games. Deze samenwerking opent de deur naar tienduizenden spellen en mogelijk uitbreiding naar de Scandinavische markt binnen een jaar. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf audioproducten, zoals het integreren van reclame in autoradio’s binnen Grand Theft Auto.

Met de begin 2026 verwachte komst van GTA 6 en mogelijk ook met Mario Kart anticipeert het bedrijf op een toestroom van oudere gamers. Deze ontwikkeling past in de bredere verschuiving waarbij webverkeer plaatsmaakt voor app-gebaseerd verkeer, vooral onder jongere doelgroepen.

“Het verschil met andere media zit ‘m in de user generated content.” In game-ervaringen worden massaal gedeeld op social media. Dat varieert van screen-shots of video-opnames uit games tot volledige Twitch-kanalen. “Gamers en gamekijkers zien dat het voor hen is gemaakt. Het inspireert hen en stimuleert om zelf opnieuw te gaan spelen. Dat is totaal iets anders dan iets standaards als een commercial op tv uitzenden.”

Level UP, gesteund door investeerders Olivier Barger en Erik Dubbeldeman, houdt bewust de focus op gaming als nichemarkt. Deze specialisatie moet ervoor zorgen dat het scherp blijft in een snel veranderende digitale landschap waar traditionele reclamemethoden hun effectiviteit verliezen bij jongere generaties.

Vandaag begint in Keulen het jaarlijkse internationale event Gamescom, waar Staal ook aanwezig is.


In een notendop

• LevelUP Digital verwacht een grote verschuiving in digitale reclame met de komst van GTA 6, waarbij gaming een cruciale manier wordt om Generation Z en Alpha te bereiken.

• Het bedrijf kan 12,8 miljoen Nederlanders per maand bereiken via gamingplatforms, met advertentievormen die variëren van rewardvideo’s tot gepersonaliseerde in-game ervaringen.

• De gamingmarkt biedt unieke mogelijkheden voor gerichte marketing, met een gefragmenteerd landschap van tienduizend kleinere games die traditionele mediakanalen kunnen aanvullen of vervangen.

Foto: Thomas Duncan, Unsplash

Deel dit bericht

4 Reacties

Maarten

Beetje wij van WC eend.
Maar gta? Staat dat juist niet bekend als een game waarin hun eigen hilarische fake merken worden geadverteerd? Dat hoort juist bij die game. Ineens mcdonalds ipv burgershot verpest de ervaring lijkt mij

Peter

ik hoop het toch van niet. gta 6 zal dan bovendien ook niet op steam verkocht mogen worden onder steam hun regelement. dat is toch een groot inkomsten verlies. bovendien is de gaming community in het algemeen in opstand het komen tegen in game ads en nog veel meer shady business praktijken. als gta 6 reclame gaat toevoegen zullen veel toch snel afhaken. krijgen al veelste veel reclame. juist tot het punt dat veel van mijn leeftijd (eind 20) actief producten ontwijken waar teveel reclame spotjes van op komen. reclame is echt de meest irritante rotzooi wat het geeft!

Erik

Het zal toch het een of ander zijn ben ik bang, eens dat als er een hoge prijs betaald is om een spel te kunnen spelen dat er voorzichtig omgegaan dient te worden met reclame. Dat neemt niet weg dat er steeds meer spelers zijn die kiezen voor “free to play” en op deze manier ook kunnen genieten van de game play zonder daar veel geld voor neer te hoeven leggen. Het zal mij daarom ook niet verbazen als vergelijkbare Triple A games met hybride pricing modellen komen waarbij de gebruiker de keuze krijgt tussen gratis spelen met advertenties of betaald zonder of iig met beperkte reclame. Zelfde trend is al zichtbaar bij de bekende VOD platformen.

Bart

Interessant artikel. In tegenstelling tot veel andere mediakanalen denk ik dat gaming juist erg effectief kan zijn, mits het op de juiste manier wordt geïntegreerd.
Wat betreft GTA en andere premium games: volgens mij gaat het hierbij vooral om op zichzelf staande werelden of games waarin merken op een natuurlijke manier worden verweven. Het draait dus minder om billboards binnen de verhaallijn zelf. Daarbij speelt ook het bestaansrecht van deze games een rol: spelers willen niet langer de hoofdprijs betalen voor een titel die ze slechts tijdelijk spelen, of waarvan het jaar daarop alweer een nieuwe versie verschijnt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond