Deel dit artikel
-

Nederlandse startup bestormt Aziatische toeristenmarkt

De site is nog niet eens goed live en nationale kranten in Zuid-Oost Aziatische landen schrijven er al over: WithLocals.com. De marktplaats beoogt lokale mensen en toeristen met elkaar in contact te brengen voor eten en uitstapjes.

“Niemand kookt lekkerder dan je eigen moeder. Waarom zou je dan niet bij iemands anders moeder in het buitenland gaan eten? Dat is wat onze marktplaats WithLocals.com faciliteert in zes landen en Zuid-Oost Azië”, aldus Marijn Maas.

Maas’ bedrijf Greenhouse Group investeert een half miljoen dollar in het nieuwe initiatief dat hem zelf al maanden verrast. WithLocals.com is namelijk sinds mei al actief op zoek naar aanbieders, particulieren die willen koken voor buitenlandse bezoekers. Maar ook die hen willen rondleiden bij uitstapjes of gewoon samen tijd willen doorbrengen in en rondom hun huis. “Iedere maand verwerken we 7500 nieuwe aanmeldingen. De site gaat volgende maand pas in beta open en heeft nu al honderdduizend bezoekers.”

“De eerste belangstellende investeerders hebben zich zelfs al gemeld”, aldus de verbaasde Eindhovense ondernemer.

Aan de leiding van de zusterbedrijf van onder meer BlueMango, Fresh Fruit Digital en We Are Blossom staan Willem Maas en technisch opperhoofd Ronald Crooij. Maas’ reiservaringen in Azië leverden de inspiratie achter de Brabantse aanvulling op Airbnb.

Alhoewel de site nog niet operationeel live is, heeft hij al een kleine 28.000 fans op Facebook. “En we ranken goed in de zoekmachines op voor ons relevante woorden. Het begin is goed.”

Om voeling te houden met de lokale markten werken locals uit de Thailand, Indonesië, Vietnam en Nepal zij aan zij met het Nederlandse team. Daarnaast beschikt de starter over een netwerk van tachtig zogeheten ambassadeurs in de betreffende landen. Iedere aanvraager voor opname op de handelssite wordt door hen bezocht, getoetst en nog eens geverifieerd.

“We willen de restaurantmarkt vergroten voor toeristen. Maar we merken nu al dat er ook op de inter-Aziatische markt vraag is om bij locals in buurlanden te eten. Vergeet niet, Azië is de grootste toeristische en reismarkt van de wereld én de snelste groeier.”

De vaste internetpenetratie in Zuid-Oost Azië is niet te vergelijken met die in West-Europa. De regio maakt echter wel grote sprongen vooruit met mobiel internet. “We zien vrij veel mobiel verkeer.”

Aanbieders kunnen hun diensten gratis promoten op de site. De afnemers, toeristen of buitenlandse zakenlui, betalen een commissie van twintig procent op de vraagprijs.”

Foto: Adam Fletcher (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Sander

Klinkt erg leuk!

Herman

Doen ze dit alleen (of gaan ze dit) alleen in Azië doen of ook in andere delen?

Erwin Boogert

Alleen in Azië, om zich goed op één regio te kunnen richten.

Carla

Leuk initiatief in alle opzichten! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond