Deel dit artikel
-

Nederlandse toezichthouders versterken toezicht op digitale activiteiten door meer samenwerking

De Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Financiële Markten en het Commissariaat voor de Media gaan intensiever samenwerken om zo het toezicht op digitale activiteiten te versterken. Daarom zijn ze het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) gestart.

Het digitale landschap ontwikkelt zich snel en bepaalt steeds sterker hoe mensen werken en leven. Naast onmiskenbare economische en maatschappelijke voordelen brengt dat nieuwe vraagstukken en risico’s met zich mee die om optreden van toezichthouders vragen.

De AFM heeft al geruime tijd speciale aandacht voor de digitalisering op de financiële markten.

Binnen het SDT gaan de toezichthouders samenwerken door het uitwisselen van kennis en ervaringen uit de toezichtspraktijk op thema’s zoals kunstmatige intelligentie, algoritmes en dataverwerking, online design, personalisering, manipulatie en misleiding. Ook willen ze gezamenlijk investeren in kennis, expertise en competenties. Verder kijken de toezichthouders waar ze elkaar in handhavingstrajecten kunnen versterken, onder meer door gezamenlijk digitale marktproblemen aan te pakken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond