Deel dit artikel
-

Nedstat: ‘directie eist heldere sitestatistieken’

Bezoek- en gebruikstatistieken zijn niet enkel meer het werkterrein van sitebeheerders, maar liggen bovenop de directie- en marketingtafels bij bedrijven die serieus internethandel bedrijven. Nedstat-directeur Michael Kinsbergen: “Statistieken moeten per afdeling anders en passend toegankelijk zijn.” Het bedrijf publiceerde daartoe een API en Word-software.

"Inmiddels heeft iedereen binnen bedrijven en instellingen te maken met de webprestaties. Zeker als een onderneming voor tientallen procenten van de omzet afhankelijk is van internet." Michael Kinsbergen, directeur van Europa's marktleider op het gebied van webstatistieken, ziet niet de vraag naar heldere statistieken veranderen, maar de wijze waarop deze worden gepresenteerd.

Data miners, directieleden en marketeers hebben ieder andere behoeftes wat betreft de presentatiewijze van de webcijfers. Data miners willen de webstatistieken vervlechten met cijfers uit andere databases van het bedrijf, bijvoorbeeld financiële of marketing bestanden. "De een wil een dashboard op het web zien, de ander een lay over op de site. Dit soort gegevens is meer dan ooit van strategisch belang."

Afgelopen zomer publiceerde Nedstat een zogeheten API. Externe programmeurs kunnen de kernfuncties van Nedstat extern aanroepen en zodanig verwerken dat ze real time geïntegreerd kunnen worden in de eigen meetprogramma's.

Bedrijven als Google en Amazon publiceren om dezelfde reden tientallen API's. Het enige doel daarvan is het gebruik van hun diensten in andere, niet door hen geregisseerde omgevingen, mogelijk te maken. Een fotosite als Smugmug.com, bijvoorbeeld, gebruikt Amazon.com om zijn hosting uit te besteden en jaarlijks zeker 1 miljoen dollar aan kosten te besparen.

Behalve een API publiceerde Nedstat onlangs ook een gratis downloadbare plug-in voor Micrsoft Office. Kinsbergen: "Met het zogeheten Office Link kunnen gebruikers Sitestat-rapporten real time integreren in Word, PowerPoint en Excel. Vroeger kon je onze data enkel exporteren naar Excel, nu ook live nestelen in Excel. Maar ook presentaties, bijvoorbeeld zijn nu altijd actueel."

Het programmaatje is in 5 talen beschikbaar en werd afgelopen dagen 60 keer gedownload. De software is ontwikkeld door Levi9, een Nederlands bedrijf dat IT-taken uitbesteed aan technici in Hongarije, Roemenie en Servië.

Anderhalf jaar geleden nam Google het statistiekenbedrijf Urchin over en maakte diens meetdiensten, via Google Analytics, gratis beschikbaar. Sitebeheerders kunnen tot in detail de prestaties en het bezoek van hun site meten en inzichtelijk maken.

Vreest Kinsbergen de gratis concurrentie van Google? "Nee, eigenlijk komt dat de markt juist ten goede. Het vergroot het algemene bewustzijn van het belang van webstatistieken. Google focust vooral op activiteiten rondom marketingcampagnes. Dat doen ze zeer goed, in eenself service-omgeving. Wij zijn juist een full service bureau met kantoren in 6 landen."

Omzet- en winstcijfers rapporteert Nedstat niet. Kinsbergen: "We zijn sinds 3 jaar winstgevend en groeien hard in termen van omzet en klanten, vooral buiten Nederland, met name in België."

Deel dit bericht

15 Reacties

Michael

Toen het goed ging publiceerde Nedstat altijd hun jaarcijfers, nu het een stuk minder lijkt te gaan niet meer. Nedstat heeft zware concurrentie van bedrijven als Omniture, Hitbox, OneStat (ook nederlands bedrijf) en Webtrends. Zij bieden veel meer value for money.

sjoerd

Wat te denken van Google Analytics – een beter product en gratis ..

Sjoerd

Een mooi voordeel van Google analytics is dat het gratis is .. daar heeft nedstat pas echt last van 🙂

Rick

Ik gebruik al een aantal maanden naast Sitestat (dure licentie en 'gedoe' met tellers aanmaken etc.) ook Google Analytics (gratis en erg makkelijk 'up & running' te krijgen), en mijn ervaring en mening zijn dat Google Analytics er niet alleen 'gelikter' uitziet, maar ook handiger is in gebruik en je er dus sneller een gewenste rapportage kunt uithalen.De directie waarmee ik de cijfers analyseer geeft de voorkeur aan die van Google Analytics ;-)De Office Link van Sitestat zal ik vandaag gaan uitproberen, maar zo op het eerste oog is het volgens mij een replicatie van hoe Google Analytics de resultaten laat zien.

Rik

En wanneer komt er een API voor het INLADEN van logs uit logprocessors zodat Nedstat die ook kan analyseren? Vooral voor audiovisuele content is hun oplossing onder de maat.

Michael2

@ Michael: laat me raden, jij bent van OneStat

John

Met google analytics zijn goede statistieken een gratis commodity geworden. Enige nadeel is dat we nooit zeker weten dat Google hier straks geen woekerprijzen voor gaat vragen als bedrijf. Ik weet zeker dat Nedstat heel erg veel last heeft van dit fenomeen.

Thomas Klok

"Een fotosite als Smugmug.com, bijvoorbeeld, gebruikt Amazon.com om zijn hosting uit te besteden " Volgens mij is dit niet een voorbeeld van een API, maar van uitbesteden.

Bob Nieme

Eindelijk weer eens "innovatief" nieuws uit Diemen. Alleen wordt hiermee wel duidelijk dat de opgelopen achterstand in produkt ontwikkeling en innovatie inmiddels zo ongeveer 3 jaar betreft t.o.v. andere aanbieders. Wij werken al 3 jaar met een dergelijke plugin tool voor MS office en is een API stream met betrekkelijk weinig in depth behaviour data, weinig nieuws onder de zon…….. het algemene vergelijk met Google Analytics zou eens afgelopen moeten zijn – allicht een goede tool voor hobbyisten maar niet voor het opslaan van bedrijfskritische informatie. Voor de redactie: http://www.adversitement.nl/nl/nieuws/corporate/funda-brengt-bezoek-in-kaart-met-web-analytics-oplossing-van-adversitement.html  

Sjoerd

@Bob Nieme: "Het algemene vergelijk met Google Analytics zou eens afgelopen moeten zijn – allicht een goede tool voor hobbyisten maar niet voor het opslaan van bedrijfskritische informatie."Waarschijnlijk heb je daar zelf ook erg last van aangezien Adversitement zelf web analytics betaald aan de man wil brengen. Het is wel erg makkelijk om Analytics aan te duiden als een goede tool voor hobbyisten. 1) Analytics doet niet bijzonder onder voor Webtrends, Omniture etc.2) Analytics heeft gezorgd voor een enorme push bij bedrijven om naar hun website bezoekers te kijken – iets wat Adversitement niet voor elkaar heeft gekregen/zou krijgen : consultancy is nog steeds nodig!3) Het is gratis ..

Gerrit

@Bob Nieme – heb je ook nog argumenten om je misprijzen t.o.v. Google Analytics te onderbouwen, of is het puur jaloezie van Adversitement/WebSideStory?

Chris

In alle reacties op dit bericht valt mij op dat het vergelijk tussen de verschillende webstatistiek producten uitsluitend gemaakt wordt op basis van de technologische mogelijkheden/verschillen. Inmiddels mag toch wel duidelijk zijn dat de verschillen in technologie van al dit soort producten niet meer het belangrijkste argument voor gebruik zijn. Je kunt nog zo'n mooie webanalysetool hebben, als je niet weet wat je eraan moet vragen dan is het nog steeds waardeloos. Mijn ervaring is dat de dienstverlening en expertise van Nedstat hierin ver vooruit is op de andere leveranciers.

Bob Nieme

@Sjoerd – neen we hebben er geen last van, het biedt kansen en wij zijn met een team van 15 man toch redelijk in staat om een full service te bieden op ons vakgebied – web analytics en related topics. @Gerrit – ik misprijs Google niet, ik post over bedrijfskritische informatie, beursgenoteerde bedrijven die bezoekers- en conversiedata verstrekken aan een van de machtigste online partijen. De verschillen van GA t.o.v. andere pakketten zijn o.a.- semi realtime- beperkte segmentatie mogelijkheden- correlatie tussen metrics is beperkt- script is zeer bewerkelijk voor campagnes, funnel e.d. en zo zijn er nog wel meer verschillen aan te geven. en ja gratis …… wat is er gebeurd met alle gehypte gratis diensten .. ??? Nedstat Basic, was toch ook gratis ? En als jullie stellen dat bedrijven met GA uit de voeten kunnen ben ik het daar zeker mee eens, maar als het gaat om bedrijven die web analytics echt serieus nemen gaat het vele malen verder in gestelde requirements en gewenste informatie stuctuur. Veel succes met de business…..

Gerrit

Dankzij Nedstat Basic is Nedstat Europees marktleider geworden op het gebied van web analytics, Bob. Dat is toch een iets slimmere marketingtactiek dan wat zuur gaan reageren op artikelen. Bovendien, als Nedstat zich vanaf het begin alleen had gericht op beursgenoteerde ondernemingen, had het bedrijf nu geen rol van betekenis gespeeld. Je stapt verder wel heel makkelijk over het argument "gratis" heen. Vertel eens, wat zou een gemiddeld abonnementje WebSideStory kosten voor een netwerk als funda? Of voor een site als Emerce? Dat zullen bedragen zijn waar partijen als Heineken of Ahold niet wakker van liggen, maar veel bedrijven die daar net onder zitten wel degelijk mee worstelen. Ook bedrijven die web analytics serieus nemen. Onkosten zijn namelijk ook serieus, zeker als je nog een extern bureau in de hand moet nemen om de data voor je te kunnen analyseren. Vooralsnog bespeur ik vooral een hoop frustratie over het feit (of de idee) dat die holbewoners uit Diemen met hun achterlijke pimpampetpakketje zoveel succes kunnen hebben, terwijl WebSideStory & friends ondanks hun superieure kwaliteit maar niet de aandacht krijgt die het verdient. Ik vind dat niet sterk overkomen.

daniel markus

@Gerrit Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt.Bedoel je nou dat Web Analytics eigenlijk gratis zou moeten zijn? Bedoel je dat Bob geen vergelijking mag maken tussen zijn product en dat van de concurrentie? Wil je aangeven dat je een groot marktkenner bent met een diepgaande visie over de concurrentieverhoudingen binnen de web analytics markt? Web Analytics is nooit gratis de kosten zitten voornamelijk in het onderhoud en tijd besteed aan intern gebruik. De licentiekosten maken daar maar een klein deel van uit. Kijken naar Web Analytics als kostenpost is daarom ook niet zinvol.  Serieuze bedrijven schaffen een WA tool aan om waarde te creeren en zien het als investering. Het geeft inzicht in online processen, maakt ROI analyse mogelijk op marketing en geeft aanknopingspunten voor optimalisatie van het webkanaal. Wanneer organisaties duizenden euro's uitgeven aan online marketing of vele FTE's hebben voor het beheren van het webkanaal is meten en analyseren een noodzaak. Een web analytics tool faciliteert meten en analyseren en verdient zichzelf terug doordat het tijd bespaart in analyseren en de ROI verhoogt van investeringen. Het bespaart tijd wanneer het gebruikersvriendelijk is en het geeft aanknopingspunten voor verbetering als het goed is geimplementeerd en voldoet aan de informatiebehoefte. Bij serieuze bedrijven kan Google niet in die informatiebehoefte voorzien. Zaken als segmentatie ontbreken nagenoeg volledig. Bovendien is er geen mogelijkheid om aangepaste rapporten te maken. Serieuze analyse is ook nauwelijks mogelijk doordat goede drill down functies ontbreken. Het is een prachtige tool voor zijn prijs, je kan er ook vrijwel alle vragen van de organisatie mee beantwoorden, maar dat kost enorm veel tijd. En dus geld. HBX van websitestory, maar ook Omniture, Sitestat en Webtrends concurreren helemaal niet met Google Analytics. Organisaties die nog op het denkniveau zitten van Web Analytics als kostenpost omdat ze toch niet meer willen weten dan het aantal bezoekers en pageviews moeten ook Google analytics nemen. Het zou zonde zijn van het geld om meer te besteden. Sitestat is welliswaar marktleider in Europa, maar die titel is dan ook wel het enige wapenfeit dat over is. Het lijkt me meer voortkomen uit hun first mover voordeel dan uit een technologische of service voorsprong. Indicatief is dat de Engelse en Amerikaanse en nieuwe Nederlandse leveranciers zo snel aandeel hebben kunnen veroveren. Dit is niet verwonderlijk omdat hun producten gewoon beter zijn. De setup is eenvoudiger, de analyse en rapportage superieur. Zorgelijk is het dat Sitestat zo langzaam is in het verbeteren van hun tool. Inmiddels is de concurrentie zo een jaar of 3 heel sterk geworden en het enige wat Sitestat laat zien is dat ze steeds meer achterlopen. Het persbericht bewijst dat en Bob Niehme heeft daar volkomen gelijk in. Het is heel triest dat Sitestat nu pas een API en Office integratie biedt. Omniture, Moniforce, HBX en Webtrends doen dat al jaren. aVoor Google Analytics zal dat niet nodig zijn. Hun gebruikers zitten daar namelijk niet op te wachten. Ze hebben waarschijnlijk niet geinvesteerd in systemen waarmee je een API integratie zou willen maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond