Deel dit artikel
-

Need-to-know

B-to-b: de voordelen van handel via het web

Tijdbesparing

Doordat de keten van personen waarlangs een bepaalde order gaat sneller wordt afgewerkt, kan een bedrijf sneller over z'n spullen beschikken. Aanvragen op papier worden niet meer dagenlang op een bureau achtergelaten, maar verantwoordelijken worden zo nodig via mail, wap en SMS in het proces betrokken.

Geldbesparing

Door de kortere lijnen, en tegen elkaar op biedende leveranciers, kan een inkoper veel geld besparen. Bij MindTrac kan een inkoper rekenen op een voordeel van twee tot vijftien procent op een order. De inkoopsite van Cisco haalt voor sommige klanten zelfs een korting van negentig procent.

Marktoverzicht

Een inkoper hoeft niet meer bij verschillende leveranciers aan de lijn te hangen om de beste koop uit te vinden. In één oogopslag krijgt hij verschillende aanbiedingen op het scherm, compleet met bedrijfsachtergronden. Dat dit leveranciers hun marge kost, gaat er niet in bij de Amerikaanse economische toezichthouders. Volgens hen hebben ze immers dankzij het web toegang tot veel meer kopers van hun waar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ernst Blok webmarketeer

Virtuele Marktplaatsen, een maal ander maal verkocht ?- een korte impressie van het Ariba {congres; http://www.eurocongres.com/aribab2b } op 8/11/2000 Okura Hotel Amsterdam. Ik heb het Ariba seminar voor webwinkeleignaren in het Okura bijgewoond.Heerlijk om weer eens het heilige Amerikaanse e-commerce vuur te mogen aanschouwen. De boodschap aan btb productene en diensten leveranciers was overduidelijk. Sluit je aan bij een virtuele marktplaats want anders mist u in de toekomt omzet. De voorspelling is dat straks 40-80% van de inkopen (of bestellingen??? er is een verschil) straks via dit soort Communities gaat lopen. Ariba is met een (zelfgenoemd) markt aandeel van 40% veruit de grootste, gevolgd door Commerce One en I2. Wat doet ariba nu eigenlijk ? Inkopers van grote bedrijven kunnen gebruik maken van de Ariba website. Zij kunnen zelf via een seachengine (powered by Altavista) op zoek gaan naar een product of leverancier. Zeg maar het Goudengids idee. Er zijn 30.000 Amerikaanse (en 300 Europese-) leveranciers met de naw geregistreerd in de Ariba database. Maar het is ook mogelijk om een offerte aanvraag neer te leggen bij Ariba. "Ik wil 1000 houten pallets, ik wil dat de pallets aan de volgende eisen voldoen". Zeg maar een soort openbare aanbesteding onder de 3000 (en geen 30.000) leveranciers die zich hebben aangesloten op het systeem. Als er 6 leveranciers reageren kan de inkoper de goedkoopste of de beste leverancier kiezen. De webleverancier moet zijn site geschikt laten maken voor Ariba. Dat kost tot max fl 500.000,–. Als hij alleen naw gegevens wil invoeren dan kost dat niets alleen moet hij ook dan zijn site wel enigszins aanpassen. Hier voor is een UDDI standaard voor ontwikkelt door de gelegeheids alliantie IBM, Microsoft en Ariba.De webwinkel behoudt zijn eigen look en feel omdat zijn winkel wordt ingeframed in de site van ariba. Met een mooie term heet dan Transcapsulation of Punch out. Als de klant winkelt op de webwinkel van een leverancier en hij wil naar de kassa dan drukt hij op de Ariba kassa knop en komt de inkoper weer terug in het Ariba systeem. Het systeem onthoudt natuurlijk wel wat de inkoper in zijn winkelwagen heeft. De inkoper blij, hij kan snel en efficiënt inkopen op een transparante markt. Als de inkoper groot is (Ahold) dan kan hij eisen van leveranciers om zich aan te sluiten op een dergelijk platform. Slimme leveranciers (zoals een business case van R&S components) hebben hun webwinkel zo transparant en open gemaakt dat zij zich op elk(!) platvorm kunnen aansluiten. Daarnaast is Ariba ook in de business van het enabelen van virtuele marktplaatsen , men heeft er nu 250 (!) opgezet. Dus als je een marketplace voor houten pallets wil opzetten kun je binnen 1 maand starten. Persoonlijk denk dat een marktplaats alleen kans van slagen heeft als de vragers en aanbieders elkaar al jaren en jaren kennen en nu al met elkaar telexen, faxen en bellen en dat ze samen lid zijn van een associatie. De stap naar het web is dan veel logischer en kansrijker dan dat je een marktplaats midden in de woestijn begint waar soms een verdwaalde kamelen karavaan langs komt en nieuwsgierig even stopt om te kijken. Een van de leukste toepassingen vond ik zelf dan bestaande communities (leverancier met klanten database) verworden tot markplaatsen. De Bank of America biedt al haar klanten aan om gebruik te maken van het inkoopcontract wat zij hebben gesloten met Dell. Je moet je voorstellen wat dit zou betekenen als de inkoop afdeling van ABN Amro ook voor u als mkb klant een leuke prijs heeft bedongen bij Rank Xerox, u betaalt geen 15,– per 500 vel maar f 5,–! Marktplaatsen geloven in econets, een cyber value chain. Accounts kantoor Jansen koopt papier bij ABN AMRO, de inkoper koopt in bij Rank Xerox die weer in koopt bij De Finse papier fabriek. Allemaal zijn ze aangesloten op het EDI van vandaag, de virtuele marktplaats. Staks gaan de viturtele netwerken zelf nog aan elkaar verkopen. Het gaat om schaalgrootte, het gaat om electronische standaarden, transparantie van de markt enerzijds en communities, vertrouwen en het onderhouden van klant en leverancier anderzijds niet om systemen software of jaarlijks maintenance fees. Als Napster morgen een virtuele marktplaats wordt kan Ariba wel inpakken.De meest interessante branches voor marktplaatsen zijn Uitzendbranche, kantoormeubelen, hardware, netwerkapparatuur en electronische intstrumenten. Later kunnen ander branches in stappen volgen (transport, software, office supplies, drukwerk etc) Hoe verdienen leveranciers- en inkopende bedrijven geld? LeveranciersSneller JIT (just in time)verkopen aan bestaande- en nieuwe klanten. Je weet dat de klant betaalt omdat dit wordt gegarandeerd door een deal met Verisign.com en ABN AMRO. Je hoeft je bestaande website niet te veranderen maar slechts aan te vullen. Ook kleine webwinkels als pizza- en bloemen sites kunnen snel aanhaken. InkopersSneller en goedkoper JIT inkopen van diensten en ruwe producten bij eigen toeleveranciers.Overzicht van alle inkopen (alleen de inkoper is bevoegd in te kopen en niemand anders)Wat koop je van wie tegen welke prijs?Ook het intern accoord halen met stempels en handtekeningen daarin voorziet het systeem (gewoon een word-docje met handtekening mee sturen) Hoe verdient Ariba geld. Dat doen ze nu nog niet. De 200 klanten (grote bedrijven, lees: inkopers) van Ariba en 250 marktplaatsen (bv de virtuele marktplaats voor pallets) betalen een jaarlijks abonnement, men betaalt een % over alle aankopen. De echte "licence to print money" voor een marktplaats als Ariba is echter de volgende: Inkopers zullen in de toekomst ook value added services gaan afnemen via het platform. Je moet dan denken aan Goudengids-achtige naamsvermelding, transport (zie ook de pilot samen met {Descartes; http://www.descartes.com }, financiële diensten (Amex, Visa, ABN AMRO) Heb je een kristallen bol nodig om 3 jaar vooruit te kijken? Het gaat er niet om of Ariba, commerce one of Microsoft het wordt. Dat is net zo'n zinloze discussie als is wap een flop of niet. Zoals het bij wap eigenlijk gaat om mobiele communicatie en niet om een techniek. Zo gaat het bij de opkomst en de acceptatie van Internet er om dat er een trend is van 'deconstruction' van markten. Het is het afbreken van oude structuren en het tegelijkertijd opbouwen van een nieuw soort structuur. De trend is disintermediation, het wegsnijden van tussen/groot handel. (Evans en Wurster in het recente boek Blown to Bits) Het gaat om open systemen en standaarden (html, cXML, UUDI, CIF ) Kunnen bedrijven het zich veroorloven om af te wachten ? Als ik u was zou ik opletten wat er in de States gebeurd. Lees eens een goed boek, praat eens met verschillende software leveranciers en ga eens benchmarken bij een willekeurige marktplaats. Ik sprak op first Tuesday 2 van de 10 studentes die in januari 2001naar New York gaan en uw opdracht graag zullen aannemen ! Op verzoek stuur ik u hun e-mail adres graag door ! Veel e-commerce plezier vandaag ! Ernst Blok Ernst Blok is webmarketeer voor JK&K Communications te Amsterdam

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond