Deel dit artikel
-

Nepnieuws verdient 76 miljoen in Europa

Beheerders van sites met nepnieuws verdienen in Europa tientallen miljoen euro’s met reclames uit de netwerken van Google en Criteo.

Behalve voor politieke doelen is nepnieuws ook voor commerciële een uitstekend vehikel. Nieuw onderzoek van Global Disinformation Index (GDI) laat zien dat er in Europa voor 76 miljoen dollar aan reclame-inkomsten werden gegenereerd met foutieve en misleidende informatie – ook over het coronavirus – en verzonnen, niet gestaafd nieuws.

Het team achter GDI, mensen van onder meer Oxford, Poynter en Reuters, onderzoekt aan de lopende band de betrouwbaarheid van zeventigduizend websites en rapporteert daar over. Veertienhonderd sites staan te boek als dubieus.

Merken als Amazon Prime, Burger King, Mercedes Benz, Samsung, Spotify en Volvo zien hun uitingen verschijnen op de onbetrouwbare websites.

De twee grootste leveranciers van reclametechnologie zijn Google (Ad Services en DoubleClick) en Criteo. Zij zijn samen goed voor 75 procent van de plaatsingen van reclames op nepnieuwssites. De twee die daar op volgen, goed voor nog eens zeker twintig procent, zijn OpenX en Taboola.

Foto: Indrid Cold (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond