Deel dit artikel
-

Nét echt

Je product weggeven en winstmaken kan nog steeds

Het gegeven van in-game reclame is al lang niet meer nieuw te noemen. Maar reclame door product placement in een gewelddadig actiespel is een relatief onbekend fenomeen, dat in dit geval op last van de sponsor voortijdig beëindigd dreigt te worden. Wat was er gebeurd? Uitgever TheWOW! International en ontwikkelaar Johnrobinsmith.com hadden een idee voor een 3D-actiespel waarin een stel bejaarden de Europese Centrale bank probeert te beroven ? dit als de opvolger van een spel waarin studenten een gebouw van de Dienst Studiefinanciering proberen te vernietigen. Alvorens het spel daadwerkelijk te ontwikkelen werd de steun van een sponsor gezocht. Het werd Philips, dat in ruil voor de medewerking gelegenheid kreeg tot een vorm van virtual product placement die zo ver gaat dat de speler in het spel bijvoorbeeld de nieuwste Philips-telefoon te zien krijgt. Dat niet alleen, de telefoon doet het tot op zekere hoogte echt, en is geschikt om tijdens het spel ringtones te downloaden.

Toen trok het spel de aandacht van diverse ouderenbonden, die protest aantekenden. Het bericht haalde de landelijke dagbladen, RTL 4 en RTL Z, waarop bij Philips werd besloten om de sponsorovereenkomt te heroverwegen. Producer John-Robin Smith: "Het is jammer dat niemand bij ons heeft geklaagd. Alles is via de pers gegaan. We hebben het er maar bij gelaten, omdat we geen olie op het vuur wilden gooien."

Hoe nu verder? Smith zegt in gesprek te zijn met Philips voor een oplossing. Ondertussen zijn de Philips-logo's van de site af, maar zitten nog wel in het spel. Van een mislukking wil Smith bepaald niet spreken. "Deel 1 is op 180.000 cover-cd's van maandbladen terecht gekomen, en deel 2 is tot nu toe vijftienduizend keer gedownload. Maar om de games te kunnen spelen moet je bellen voor een toegangscode, en dat is voor ons een bron van inkomsten. Met beide titels hebben we zodoende winst gemaakt."

Hoe staat het met het vinden van sponsors voor een derde deel? "Dat gaat wel lukken. Virtual product placement is reclame maar wordt door de spelers niet als zodanig opgevat. Deze manier van adverteren heeft zich in onze games goed bewezen. Het gaat dan ook wel lukken om sponsors te vinden voor het derde deel. Maar deze moeten inderdaad wel enig lef hebben?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond