Deel dit artikel
-

Netto mediabesteding online blijft stijgen

De netto mediabestedingen aan online display advertising in het derde kwartaal van dit jaar kenden een stijging van 18,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. Het is nog onduidelijk welke invloed de kredietcrisis op de online mediabestedingen zal hebben.

Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland verwacht over heel 2008 een stijging te zien die rond de vijftien procent ligt. Het vierde kwartaal is traditiegetrouw een sterk kwartaal. Of de kredietcrisis hier invloed op heeft moet nog blijken. Derksen verwacht dat het effect op online mediabestedingen ‘beperkt zal zijn’.

Derksen: "Het is moeilijk om harde uitspraken te doen, maar ik heb het idee dat dit effect uit blijft. De reden is dat je online meer schaalbaarheid hebt, je kan werken met kleinere budgetten. Dat zal niet zo snel stopgezet worden, in tegenstelling tot dure offline campagnes. Daarnaast is online meetbaar, je gaat te werk op basis van resultaten."

De sector Telecom/ ICT was dit kwartaal wat voorzichtiger met de online uitgaven voor display advertising. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar daalden de bestedingen in deze hoek met zeventien procent.

Retail, Personeel en lokaal volume en Zakelijke dienstverlening waren guller. Deze sterkste stijgers kenden ten opzichte van het derde kwartaal in 2007 een alle drie een stijging. De uitgaven voor online advertising van de eerste twee genoemde sectoren stegen met 41 procent. Zakelijke dienstverlening besteedde 22 procent meer aan online media.

Retail was de sterkste stijger qua marktaandeel, van 8,5 procent in het derde kwartaal vorig jaar naar 10,2 procent in dezelfde periode in 2008.

De netto mediabestedingen die IAB nederland in kaart brengt met Nielsen Media Research komen in het derde kwartaal uit op een bedrag van 38,8 miljoen euro. Dit bedrag is te danken aan de omzet bij Nederlandse websites, online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende partijen aan de registratie zijn onder meer Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Tradedoubler, IDG, Wegener, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Cijfers van Google en Yahoo, die niet worden vrijgegeven, worden hierin niet meegenomen. Volgens IAB Nederland is de registratie een indicatie hoe de markt zich ontwikkelt. De daling of stijging geeft een trend weer.

IAB Nederland werk aan een nieuw registratiesysteem dat in het eerste kwartaal van 2009 in gebruik wordt genomen. Dit moet een vollediger beeld geven van de online mediabestedingen. Hierbij worden de bestedingen aan e-mail en mobile in de rapportage beter meegenomen.

Met de nieuwe registratiemethode hoopt het IAB meer exploitanten over te halen hun cijfers aan te leveren. Grote partijen als Hyves, Marktplaats en Google doen nu nog niet mee. Welke partijen het IAB wel hoopt te vermurwen, daar doet Derksen nog geen uitspraken over: "Duidelijk is wel dat die laatstgenoemde dat in de toekomst ook niet zal doen."

Deel dit bericht

3 Reacties

Science

Wederom een reactie op dergelijke berichtgeving. Verificatie lijkt me op zijn plaats. De besteding van 33,8 miljoen die genoemd is in dit artikel wijkt af van de 38,8 miljoen genoemd op Marketingfacts ( http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081113_opnieuw_toename_online_mediabestedingen/ ). Toch noemen beide sites 18,1% als stijging t.o.v. Q3 2007. Aangenomen dat 38,8 miljoen het correcte getal is zie ik niet waar de ruim 18% vandaan komt. Volgens het IAB is er in Q3 2007 namelijk 35,1 miljoen gespendeerd ( http://www.iab.nl/data/documenten/bestedingen/pb071113.pdf ) wat een stijging van ruim 10% in zou houden . Gaan we echter uit van de cijfers zoals hier op Emerce beschreven dan hebben we te maken met een daling in de bestedingen. Iemand een antwoord hierop?

Marco Derksen

Geen idee hoe Emerce aan de 33,8 miljoen euro komt; wellicht verkeerd overgenomen uit IAB-persbericht? De afwijking in toename is te verklaren doordat er vorig jaar 21 exploitanten hun data aanleverden, dit jaar 20 exploitanten. In het totaalbedrag is daarvoor gecorrigeerd door Nielsen. Zie ook mijn commentaar op marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081113_slidesharereview11_the_future_of_media_in_the_social_era/

Jannemiek

Je hebt gelijk het moet 38,8 zijn. Scherp opgemerkt. Met de vijftien procent groei over het hele jaar gebruikt IAB Nederland de bestedingen van twintig exploitanten, waarbij dat vorig jaar nog 21 waren. Voor de achttien procent groei rekent IAB Nederland verder met de twintig exploitanten die de cijfers hebben vrijgegeven, waar dit er vorig jaar nog 21 waren die toen gezamenlijk 35,1 miljoen spendeerden. Vandaar misschien de onduidelijkheid over de achttien procent groei t.o.v. 2007.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond