Netwerken via kleding

Tijdens netwerkborrels in de dotcom-hoogtijdagen liepen investeerders en starters rond met gekleurde stippen op hun kleding. Zo wisten de geldzoekers meteen met wie het vruchtbaar babbelen was en andersom.
Hoewel niet direct zo bedoeld, zou de techfashion van Wickd deze netwerkdans aanzienlijk kunnen verfijnen. Alle kleding van Wickd is namelijk voorzien van een uniek logo in de vorm van een ronde barcode. Door met je mobieltje een foto te nemen van deze zogeheten shotcode opent zich op de mobiele telefoon een website van de drager van het kledingstuk. Dit kan van alles zijn: de homepage, een Hyves-profiel, een weblog. Wickd richt zich in eerste instantie op jongeren. Maar als de benodigde applicatie eenmaal is geïnstalleerd, kun je natuurlijk net zo goed een bedrijfspresentatie of mobiele pitch voor rondlopende investeerders achter de shotcode hangen.
Shotcodes worden gemaakt door OP3. Het Nederlands-Zweedse bedrijf wil de hele wereld klikbaar maken met zijn ronde barcodes. En dat lukt aardig. OP3 kan inmiddels Heineken (de eerste grote klant), Coca-Cola, Volkswagen, Nike, Sony Ericcson, Monster en Jameson Whiskey tot zijn klanten rekenen. Onlangs lanceerde OP3 een resellerstrategie, want shotcodes moet je, net als domeinnamen, op verschillende plekken kunnen kopen, vindt oprichter Dennis Hettema. Shotcodes worden zo een ‘white-label’ product, waar ondernemers zelf een mooie toepassing voor kunnen bedenken. De techfashion van Wickd is daarvan een mooi voorbeeld.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond