Deel dit artikel
-

New York Times koopt recensiesite

About.com, onderdeel van New York Times Company, legt 33 miljoen dollar op tafel om de Amerikaanse recensiesites ConsumerSearch.com over te nemen. De koper denkt deze investering in objectieve productbesprekingen binnen een jaar terug te verdienen.

De overname van ConsumerSearch.com is de derde die About.com in korte tijd pleegt. Het dochterbedrijf van New York Times Company nam sinds afgelopen zomer reeds de portaalsites uCompareHealthcare.com en CalorieCounter.com over. Beide portalen bieden vergelijkende informatie over producten en diensten in de gezondheids- en lichaamszorg. Met ConsumerSearch breidt de uitgever dat portfolio uit met consumentenartikelen en -diensten.

ConsumerSearch is een site met een databestand met duizenden recensies, onderverdeeld in 250 productcategorieën. Deze bestanden worden actueel gehouden een aangevuld door freelance medewerkers. About.com wint met de overname vooral een inventaris met webpagina's met vrij tijdloze kopij, materiaal dat in de loop van de tijd zijn waarde behoudt. Het bedrijf gaat de recensiesite zelf exploiteren met advertenties.

About.com denkt de investering van 33 miljoen dollar in het begin van 2008 terug te hebben verdiend. Vanaf dat moment levert ConsumerSearch, volgens algemeen directeur Scott Meyer, een bijdrage aan de winst. Zijn bedrijf beschikte zelf al over 1,6 miljard digitale pagina's met eigen kopij, verdeeld over 600 categorieën. Dat leverde in maart 2007 33,5 miljoen unieke bezoekers op, een toename van 14 procent ten opzichte van vorig jaar.

New York Times Company kocht About.com in februari 2005 voor 410 miljoen dollar.

In zekere zin is About.com te vergelijken met Startpagina.nl in Nederland. Het verschil is dat er op About.com ook redactionele artikelen verschijnen. Beiden proberen echter met met kwaliteitsverwijzingen naar externe webbronnen de sitebezoeker te bedienen. De eigenaar van Startpagina.nl, Ilse Media, nam vorig jaar Kieskeurig.nl over. Kieskeurig.nl is behalve een productvergelijkingssite voor veel consumenten ook een startpunt om zich via recensies van anderen te oriënteren op de aankoop van een nieuw artikel.

ConsumerSearch is een concurrent van Epinions.com en ConsumerReview.com. Epinions is onderdeel van Shopping.com, op zijn beurt eigendom van eBay. Consumerreview.com is onderdeel van marketingbedrijf E-centives.com. Epinions heeft volgens Alexa.com aanmerkelijk meer bereik dan ConsumerSearch, dat op zijn beurt groter is dan ConsumerReview.com.

In Nederland bevatten ook Bol.com, Tweakers.net en Zoover.nl veel vergelijkende productbesprekingen, geschreven door consumenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond