Deel dit artikel
-

Newsweek, Guardian en Observer willen papieren edities opheffen

Het Amerikaanse weekblad Newsweek verschijnt vanaf volgend jaar alleen nog in digitale vorm op internet en via tablets. Dat heeft de uitgever vandaag bekendgemaakt. En in Engeland overweegt de uitgever van The Guardian en The Observer zijn papieren uitgaven te staken.

Het besluit rond The Guardian en The Observer moet overigens nog genomen worden. Hoofdredacteur Alan Rusbridger schijnt zich te verzetten tegen de plannen. Hij wil nog enkele jaren doorgaan op papier. The Guardian verschijnt in de Verenigde Staten al volledig digitaal.

Het Britse moederconcern Guardian News & Media zou met de overgang naar digitale uitgaven flink wat geld kunnen uitsparen. Het concern maakt jaarlijks ruim vijftig miljoen euro verlies. Het nieuws werd vandaag overigens gemeld door concurrent The Telegraph, die nog gewoon op papier verschijnt. Guardian News & Media ontkende de berichten, maar The Telegraph verwijst naar topbestuurders binnen het bedrijf. Die willen een oplossing voor de verliezen.

Voor het Amerikaanse Newsweek is de papieren uitgaven echt verleden tijd. De nieuwe digitale productie gaat Newsweek Global heten en zal tegen betaling beschikbaar zijn op internet en via e-readers of tablets. Het weekblad bestaat al sinds 1933, maar kampt al jaren met teruglopende oplages (1,5 miljoen).  De site trekt echter vijftien miljoen unieke lezers.

Ook in Nederland verdwijnen steeds meer papieren titels, waaronder Intermediair. Het banentijdschrift gaat digitaal verder, maar wel zonder de Nederlandse redactie.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Christian

Wat denken jullie, gaat dit de komende jaren ook gebeuren met grote Nederlandse titels? Ik denk dat er voor sommigen geen weg terug is gezien de teruglopende oplages.

Bart Jaspers

Jaap Groenendijk

Ik had zelf gedacht dat de papier uitgave nog wel een tijd zou blijven bestaan als een soort dure ‘premium edition’, zeker bij dit soort titels. Het getuigt echter wel van moed om dit nu al te doen. Er zullen zeker een aantal NLse kranten en tijdschriften dit voorbeeld volgen op termijn – sommige met de moed der wanhoop – maar het is toch een ‘different ball game algether’. Andere gebruikerservaring. Andere inkomsten. Andere loyaliteit. Etc. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het huidige succes van sommige websites niet (indirect) afhankelijk is van het bestaan van de papieren uitgave. Ik weet het niet. Het blijven in ieder geval spannende en interessante tijden.

Christian

@Jaap en hoe ga jij daarop inspringen met proefabonnement.nl? Zie je kansen, bijvoorbeeld door digitale magazines aan te bieden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond