Deel dit artikel
-

Nielsen gaat bereik computerspelen meten

Nielsen Media Research start met het meten van het bereik van computergames. Het bedrijf zal de populariteit van games gaan meten en levert informatie over de spelers, zoals hun leeftijd en het type spelcomputer dat ze gebruiken. Nielsen zegt dat de nieuwe dienst adverteerders helpt bij keuzes rondom adverteren in games. De nieuwe dienst meet vooralsnog alleen het gedrag van Amerikaanse gamers. In een later stadium zullen eventueel ook andere landen volgen, zegt een Amerikaanse woordvoerder van Nielsen Media Research.

Het nieuwe meetsysteem, GamePlay Metrics, gaat het gedrag van gebruikers van veelgebruikte consoles als Microsofts Xbox, Sony’s PlayStation en de Nintendo meten. De afnemers van de nieuwe dienst, onder meer spelletjesmakers en adverteerders, krijgen een wekelijks rapport met daarin een overzicht van de meetresultaten. De dienst is vanaf halverwege 2007 beschikbaar. Voor de metingen gaat Nielsen gebruikmaken van een groep van 10.000 huishoudens, die nu al deelnemen aan de ‘televisie-kijk’ metingen van de media-onderzoeker.

Nielsen speelt in op de groeiende Amerikaanse in-game advertising markt en de behoefte van gameontwikkelaars om adverteerders de mogelijkheid te geven om gerichter te adverteren. Volgens Massive, een bedrijf dat adverteerders koppelt aan uitgevers van computergames, zal de Nederlandse markt voor in-game advertising tot 2009 groeien met een factor tien. Massive, wereldwijde marktleider op het gebied van in-game advertising en eigendom van Microsoft, verwacht dat adverteerders in 2009 wereldwijd tussen de 1 en 2,5 miljard euro uitgeven aan advertenties in computerspelen.

Een echte doorbraak van adverteren in games is in Nederland vooralsnog uitgebleven, bleek uit een kleine rondgang afgelopen voorjaar van Emerce langs een aantal partijen die zich met deze vorm van adverteren bezighouden.

De nieuwe game meetmethode van Nielsen geeft ook inzicht in hoe gamers gebruikmaken van andere media. Zo laten de gegevens ook zien welke televisieprogramma’s gamers bekijken terwijl ze een spel spelen.

GamePlay Metrics is de eerste dienst die door het nieuwe – vandaag officieel gelanceerde – onderdeel Nielsen Wireless and Interactive Services is ontwikkeld. Het onderdeel gaat zich bezighouden met het ontwikkelen van meetmethoden voor computergames en draadloze diensten en zal nauw samenwerken met Nielsen Media Research en Nielsen Entertainment. Nielsen is onderdeel van VNU.

Deel dit bericht

1 Reacties

Maarten Brands

Een tip voor Nederlandse adverteerders die nu al de populariteit van computer games willen weten. Vraag bij het Gfk de verkoopcijfers op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond