Deel dit artikel
-

Nieuw bedrijf Elwin Gastelaars en Anton Kooijman

Anton Kooijman en Elwin Gastelaars zijn samen het bedrijf Be-Addy begonnen en haalden bij een informal investor acht ton startkapitaal op. De start-up wil de praktijk van mediaplanning versimpelen.

Na een reeks gesprekken met brandmanagers en mediabureaus werd een jaar geleden begonnen met de bouw van Be-Addy. Volgens het boekje: eerst een MVP maken, valideren, doorontwikkelen, testen en weer terug naar het begin. Op dit moment worden er nog testen gedraaid, maar is het bedrijf op zoek naar de eerste klanten om mee live te gaan. a

Kooijman, compagnon Gastelaars en een techteam van een half dozijn collega’s ontwikkelt een systeem om sneller, betere mediaplannen te maken. Aan de ene kant zet een brandmanager er zijn budget, gewenste demografisch profiel, doelstellingen en looptijd in. Daarna vult de expert bij een mediabureau concreet in welke creatie waar tegen welke prijzen worden ingezet. De adverteeder krijgt een mediaplan met budgetallocatie en kan dat automatisch laten uitvoeren bij Facebook en Google.

“Zie het als een assemblagelijn. Het systeem kent basisconfiguraties van eerdere campagnes. Die zijn snel aangepast op de actuele situatie. Bovendien”, zo vertelt Kooijman “krijg je rapportages over de zuilen heen. Je ziet wat waar in het ecosysteem van Facebook en Google draait en je kunt direct vanuit de rapportages handelen. We hebben een read/write API.”

Afhankelijk van de vraag uit de markt kan het reclamesysteem worden uitgebreid met bijvoorbeeld Amazon Advertising of uitgevers zoals Talpa.

Uniek is dit concept niet. Meerdere mediabureaus bouwen soortgelijke systemen. Het vertrekpunt is daar wel anders: een gevestigde organisatie investeert miljoenen en jaren in een omgeving die moet aansluiten op zijn bestaande business. Het tijdelijk aan- of uitschakelen van nieuwe kanalen of technieken druist in tegen hogere belangen, zoals afspraken met technologieleveranciers binnens- of buitenshuis. “Bij ons is het mediaplan de basis, niet de techniek.”

Na de initiële uitrol in Nederland willen de ondernemers hun dienst aanbieden in andere Europese landen. Ze kunnen elk bogen op een internationaal relatienetwerk dat ze in het verleden opbouwden. Kooijman was oprichter van Adcombination en managing director bij Rubicon Project. Elwin Gastelaars was eerder managing director bij SpotX, een videoreclamenetwerk van RTL Group.

Met de kapitaalinjectie van acht ton, van een informal met een verleden in de technologiebusiness, kan de start-up in elk geval tot het eerste kwartaal van 2021 vooruit.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sjoerd

Interessant, maar Facebook en Google automatisch laten uitvoeren? Succes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond