Deel dit artikel
-

Nieuw bedrijf voor personal casting

Voormalig Lingo presentator François Boulangé heeft een bedrijf opgericht dat zich wil richten op 'personal casting'. Bezoekers van websites krijgen straks volledig gepersonaliseerde videoprogramma's te zien.

Het in Haarlem en Loenen aan de Vecht gevestigde NuGuRu ontwikkelt samen met het systeemhuis Atos Origin een technologie waarmee websites bezoekers gepersonaliseerde videofragmenten krijgen voorgeschoteld op basis van persoonlijke profielen en variabelen. “Stel dat je een vakantie wilt in Turkije, dan zou je kunnen aangeven of je in een vijfsterren hotel of een appartement aan het strand wilt. Een database met beelden stelt dan automatisch een soort Yorin Travel samen met de elementen waarin je geïnteresseerd bent,” legt ICT directeur René Mullié uit.

Bezoekers krijgen derhalve een volledig op maat gegenereerde video voorgeschoteld, net zoals dat gebruikelijk is bij tekstuele gegevens uit een centrale database. De achterliggende techniek om Personal Casting mogelijk te maken is gebaseerd op beeldsynthesizing. “Met de beelddatabase kun je als het ware ’componeren’, net als muziek maken. De noten en akkoorden blijven hetzelfde, en toch is de muziek nieuw,” aldus Boulangé, die al langer televisieprogramma’s produceert. “We brengen content terug tot de essentie – de bouwstenen.”

De technologie is al eens gebruikt voor een datingprogramma op televisie van SBS. “We zijn al een half jaar bezig om de technologie ook voor het web geschikt te maken,” zegt Mullié. Een niet nader genoemde reisorganisatie zou de technologie als eerste willen introduceren, al is nog niet duidelijk op welke termijn dat gaat gebeuren. NuGuRu hoopt uiteindelijk ook uitgeverij Sanoma voor de technologie te interesseren, zegt Mullié. Voor de afdelingen Jonge Gezinnen en Vrouw Online werkt NuGuru, dat zich profileert als een crossmedia bedrijf, momenteel een aantal meer algemene concepten uit.


Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond