Deel dit artikel
-

Nieuw Google Shopping sluit aan op fysieke retail

Google steekt zijn winkelportaal Shopping in het nieuw in de VS en maakt het een wezenlijke concurrent voor fysieke retailers.

Net voor het weekend stak het bedrijf in de VS de mobiele versie van shopping.google.com in het nieuw. Wat eerst een kale, vergelijkende zoekmachine was, ziet er nu uit als een gestileerd warenhuis waar van alles is te vinden.

Het nieuwe design valt in eerste instantie het meest op, maar er zitten een paar features in waar niet elke winkelier blij van wordt.

Wie snuffelt of zoekt, kan aangeven of hij via internet wil kopen of ook wil zien welke winkels in de buurt het item op voorraad hebben. Handig voor wie snel wil toeslaan. Maar modewinkels zitten vast niet te wachten op de Google-shoppers die kleding fotograferen, met een nieuwe fotofunctie https://www.blog.google/products/google-lens/get-outfit-inspiration-style-ideas-google-lens/ , en vervolgens op zoek gaan naar vergelijkbaar of goedkoper assortiment elders.

De mobiele versie van Google Shopping in de VS bevat ook een prijstracker. Met een simpele vingerveeg geeft de gebruiker aan van welke items hij de prijs wil volgen. Zodra er een prijsverlaging of actie wordt gespot, ontvangt de shopper een mailtje met hyperlink.

Het is niet duidelijk of en wanneer deze versie van Shopping in Europa wordt uitgebracht. Zodra dat gebeurt, profiteert Google direct al van de diepe kennis over het koopgedrag https://myaccount.google.com/purchases van shoppers die Gmail gebruiken. Historische transactionele kennis versimpelt het doen van relevante productaanbevelingen.

Foto: AntoinePound (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond