Deel dit artikel
-

Nieuw lobby-initiatief voor ‘start-upvriendelijke regelgeving’

Start-ups hebben sinds deze week hun eigen belangenvereniging: de Dutch Startup Association, een onafhankelijke vereniging met als belangrijkste doel lobbyen voor start-upvriendelijke regelgeving richting overheden. De vereniging wil dé stem worden van start-ups.

Veel landen hebben al zo’n vereniging, maar Nederland nog niet. En dat moest anders, zegt voorzitter Roland Sars. Start-ups kampen met specifieke uitdagingen die bij de politiek en het kabinet onder de aandacht gebracht moeten worden.

Het nieuwe regeerakkoord erkent startups weliswaar als belangrijke groep ondernemers voor innovatie, maar het ontbreekt nog aan concrete voorstellen voor bijvoorbeeld het betalen in opties of aandelen in plaats van salaris, fiscale stimulering voor durfkapitaal of alternatieve financieringsvormen.

Ook is de regelgeving nog niet afgestemd op nieuwe technologieën, producten en diensten en zouden de overheid en topsectoren vaker als samenwerkingspartner moeten optreden. Welke onderwerpen als eerste worden opgepakt, bepalen de leden, zegt Sars tegen Emerce.

De Dutch Startup Association hoopt op enkele honderden leden aan het eind van het jaar. Die betalen 125 euro per jaar, voor scale-ups is dat 1.250 euro.

Naast Google en Messagebird zijn op dit moment Peerby, Ticketswap, Simplicate, Springest, Moneybird, Yellenge, Ace & Tate, Bux, Mollie, Rockstart, Treatwell, Wonderkind, Blanco, Bunq en The Next Web bij de oprichting betrokken. Ook is er ondersteuning van bestaande organisaties zoals StartupDelta en ONL.

StartupDelta richt zich meer op buitenlandse promotie en publiek-private samenwerkingen. Maar niemand behartigt de belangen van ondernemers beter dan ondernemers zelf, zegt Sars.

Het oprichtingsbestuur van de Dutch Startup Association bestaat uit Roland Sars van Media Distillery, Taco Potze van Open Social, penningmeester Diana Krieger van Soverin & Buzzerbase & Cafedeco, Don Ginsel van Holland Fintech, Kirby Binayao van Binnovate en Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web. Pieter Veldhuizen is directeur. En kantoor is er nog niet. “Voorlopig doen we alles virtueel.”

Diana Krieger was eind vorig jaar te gast bij Fast Moving Targets:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond