Deel dit artikel
-

De nieuwe doelgroep van Amazon… mediabureaus?

Amazon wordt ook een reclamebedrijf, gaat de paginaruimte intensiever exploiteren en zoekt daarom actief nauwe betrekkingen met mediabureaus.

De indicaties zijn er al sinds 2008, want toen richtte Amazon het dochterbedrijf Adzinia op. In de afgelopen vier jaar peilde het bedrijf op de markt de behoeftes van grote adverteerders en mediabureaus. Het laatste laatste jaar kwam dat proces in een stroomversnelling en nu heeft Amazon Media Group zijn coming out.

Bij AdAge.com geeft Lisa Utzschneider toelichting over de motieven om nu ook op Googles speelveld actief te worden. Zij is hoofd van de mondiale reclameactiviteiten.

Mediabureaus en grote merken willen de online consument beter leren begrijpen. Amazon heeft die consumentenkennis, omdat het van vele miljoenen mensen weet waar ze naar zoeken en wat ze wel en niet kopen. Tegen betaling, in ruil voor reclameruimte, brengt Amazon de adverteerders heel gericht in contact met zijn publiek. Op de Amazonpagina’s verschijnen commerciële uitingen die voor iedereen anders zijn. In het ene geval verwijst de reclame naar een pagina elders op Amazon, in het andere kan het naar een externe pagina verwijzen.

Amazon Media Group wordt actief in Amerika, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Japan.

Marktplaats.nl al langer volgens dit concept. Ook Nederlands grootste handelssite probeert zijn kennis over de consument en diens aankoopintenties zo efficiënt mogelijk te exploiteren. De bak met digitale klantgegevens is zo groot, dat er zelfs voorspellingen over het gedrag van grote groepen bezoekers kunnen worden gedaan.

Wanneer en hoe actief Amazon zich in Europa gaat manifesteren, zal nog moeten blijken.

Foto: Art Poskanzer (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond