Deel dit artikel
-

Nieuwe inkomstenbron voor Speurders.nl

Speurders.nl introduceert een volgende manier voor adverteerders om hun advertenties, tegen betaling, duidelijker naar voren te brengen. Handelaren kunnen voor een vast bedrag per maand een 'bannerpositie' kopen waarbij de advertentie in een van de 1.200 subrubrieken bovenaan de pagina verschijnt.

Gisteren nam Speurders.nl, een dochteronderneming van uitgeverij De Telegraaf, de zogeheten Rubriekstoppers in gebruik. Verkopers betalen voor een gegarandeerde toppositie 5 euro per maand in de gratis rubrieken. In de betaalde rubrieken, die ruwweg 10 procent van de 1.200 subrubrieken omvatten, kost dat 10 euro per maand. Er is geen maximum aantal Rubriekstoppers, en dus geen schaarste in ruimte, waardoor men met een vaste prijs kan werken.

Branchegenoot Marktplaats.nl introduceerde eerder deze maand een enigszins vergelijkbaar product, de zogeheten Topadvertenties. Marktplaats.nl echter bedient zich daarbij van een ander mechanisme om de prijs voor topbanners te bepalen, het cost per click-model. De adverteerder betaalt enkel als er op zijn advertentie geklikt wordt. De handelaar die het meest betaalt voor een klik krijgt de toppositie.

Speurders.nl claimt de goedkoopste handelssite onder de grote te zijn en steekt, naar eigen zeggen, meer dan Marktplaats.nl in op het faciliteren van een veilige handelsomgeving.

Sinds Speurders de deur opende in de zomer van 2004, tekende zich een aanzienlijke mate van professionalisering en concurrentie af rondom Nederlandse handelssites in het algemeen. Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid krijgen tegenwoordig veel aandacht.

Daarnaast beginnen de bedrijfsmodellen achter de sites uit te kristalliseren. De meeste sites bedienen zich van een combinatie van gratis en betaalde advertenties enerzijds en betalen voor extra advertentiepromotie anderzijds.

Toen de site van De Telegraaf van start ging, huisvestte de site ruim 600.000 advertenties. Dat aantal overschreed het miljoen in april 2005, mede door een tijdelijke samenwerking met Qoop.nl en 2dehands. Deze bedrijven plaatsten hun assortiment door naar Speurders.nl. Tegenwoordig functioneert Speurders autonoom en bevat ruim 800.000 advertenties. Marktplaats groeide in diezelfde periode van 1,5 miljoen naar ruim 3 miljoen advertenties.

Speurders zegt over de kleine groei in aantallen advertenties: "We zijn nu bezig met [een heroriëntatie van] kwantiteit naar kwaliteit. In de wereld van vraag en aanbod gaat het uiteindelijk om sell-through (oftewel hoe snel ben je van je aangeboden producten af). Dat betekent dus een ratio bezoekers- vindbaarheid – succes. Onder andere door het verbeterde zoeken met attributen en veiligheidstools (zoals persoonlijke homepage, waarderingen, de advertentiebeheeromgeving, en goede customer service), worden producten sneller verkocht. Dit leidt tot (als we de gebruikers mogen geloven) een hoge verkoopkans."

Volgende maand bekijkt Speurders.nl de reacties op de prijs voor de Rubriekstoppers. De woordvoerster sluit niet uit dat de prijs naar beneden bijgesteld wordt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Eric

Het blijft toch weer een beetje achter de feiten aanlopen! het zou zo luek zijn om eens een totaal nieuwe insteek te zien van Speurders in plaats van het puur kopieren van andermans ideeen.

Cor van Oosten

Ik denk dat zowel Speurders en zeker ook Marktplaats achterhaald zijn.Als je ziet hoe een programma als bijvoorbeeld http://www.mercado-site.com werkt dan is alles wat op de Nederlandse markt te zien is ouderwets geworden.Het grote probleem van deze sites is ook dat ze niet in staat zijn hun software te verbeteren mede omdat ze de software te staties hebben geschreven. We kunnen erop wachten dat dit soort ver gevorderde programma's de markt ook in Nederland zullen overnemen. Cor van Oosten.

Jim Beam

Wat een ongegeneerde spam Cor ( of moet ik Cok zeggen 😉 )! (vergelijk emailadres van Cor met emailadres uit de whois van mercado-site.com)

Cor de Groot

Wat is er 14 jaar later van Speurders geworden? Voor de gein getest door een advertentie van een Pentax LX camera te plaatsen. Meteen daarna gekeken en op pagina 5 vond ik mijn gratis advertentie terug. Dus fors onder gesneeuwd door bedrijfsmatige reclame.

Als particulier kom je op speurders in twee rollen. 1 Als je iets aan wil bieden. Het wordt nog wel geaccepteerd maar je bent duidelijk NIET welkom. 2 als particulier die iets zoekt, dan wordt je behandeld als een wandelende portemonnee. Conclusie: het is een trieste commerciële zooi geworden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond