Deel dit artikel
-

‘Nieuwe uitgeven’ levert jaaromzet van 200 miljoen

Vind de populairste zoekopdrachten, identificeer daaruit vervolgens de duurste Google AdWords en maak en publiceer bijpassende teksten en video’s. Dat is het in het kort hoe de freelance contentfabriek van Demand Media werkt.

Deze innovatieve werkwijze leverde het riant gefinancierde bedrijf een jaaromzet van 200 miljoen dollar op over 2009.

Als het woord contentfabriek nog niet bestond, dan was het voor Demand Media uitgevonden. Het bedrijf heeft het produceren van tekst en video voor het web tot in hoge mate geautomatiseerd. Er komen amper mensenhanden kijken bij het identificeren van interessante onderwerpen, het uitbesteden aan freelancers, de publicatie en de betalingen verrichten.

Demand Media richt zich niet op nieuws maar op het publiceren van tutorials, het best te vergelijken met handleidingen. De onderwerpen variëren van ‘Hoe schilder ik een muur’ tot ‘Hoe werkt een verbrandingsmotor’ en van duizenden onderwerpen daar tussen. Alleen al bij de dochtersites van Demand Media verschijnen er dagelijks tussen de 4.000 en 5.000 teksten en instructievideo’s. De filmpjes worden dagelijks 2,5 miljoen keer aangeklikt op Youtube.

Gemiddeld wordt er tussen de 15 en 20 dollar betaald voor de productie van een tekst. Een video levert de maker 30 dollar op. Geen vetpot, maar voor sommige producenten is het het verschil tussen wel of geen (zak)geld verdienen.

Uit een verhaal in de New York Times blijkt nu hoeveel omzet Demand Media vorig jaar boekte met deze praktijken: 200 miljoen dollar. De waarde van het bedrijf wordt geschat op tussen de 1 en 2 miljard dollar. Sinds het begin in 2006 haalde de onderneming een zee aan durfkapitaal op: 355 miljoen in vier financieringsrondes. Nadere, actuele details over de resultaten zijn niet bekend.

Ook de uitgever van Discovery Channel acht de online instructieteksten interessant. Eind 2007 legde het daarom 250 miljoen dollar op tafel om de site HowStuffWorks.com te kopen van de oprichter. Discovery vervlecht de gekochte instructieverhalen door zijn netwerk van Engelstalige sites.

De werkwijze van Demand Media krijgt nu navolging bij AOL, dat afgelopen najaar Seed.com lanceerde, en Associated Content.

Lees ook: ‘Gouden kansen met de How To-economie‘ (Emerce Magazine, december 2008)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeroen Jonker Roelants

Piet Looofs

Er ontwikkeld zich een complete fake-industrie waar fake-mensen fake-producten kopen gestuurd door fake-verhaaltjes. Dream on!

Tim van der Bilt

Helemaal met Piet eens. Het business model van deze partijen is volledig opgebouwd rond SEO en kunstmatige traffic uit de engines. Dat heeft als gevolg dat de schrijvers van de stukjes allerlei keywords waarop hoog volume is gaan gebruiken in hun stukjes om veel traffic te krijgen. Check ook dit stuk op Associated content waarin de term "tiger woods mistress pictures" zeker 8 keer voorkomt: http://www.associatedcontent.com/article/2443166/tmz_tiger_kobe_special_quote_made_before.html?cat=9  Zodra Google hier genoeg van heeft en stopt met indexeren stort de traffic en dus het verdien model als een kaartenhuis in elkaar.  

Luc van Poelje - NewMarCom

Lucratief, ja! Interessant, blijkbaar voor velen. Het verdien model is bijzonder. Ik weet dat bekenden van me deze truc al uithaalden jaren geleden; op zoek naar de best renderende ads. Dan de content erom heen verzamelen (en op de kliks wachten).  Wat doet dit met de ad markt als zeer velen dit gaan doen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond