Deel dit artikel
-

Nieuwe zoekmachine vangt kunst bij Nederlandse galerieën

De Nederlandse start-up Zarti lanceert vandaag een zoekmachine voor kunst. De kunstzoeker richt zich op het hogere segment dat uitsluitend beschikbaar is bij Nederlandse galerieën. Het doel is liefhebbers op een efficiënte manier online kunstwerken te laten vinden.

Zarti is een initiatief uit de koker van Henk Jan Bijmolt, die de leiding over de onderneming in handen legt van kunsthistoricus Iris Rijnsewijn.

Bijmolt licht toe: “Galerieën afstruinen naar een mooi schilderij of beeld kost zeeën aan tijd en is sinds de coronacrisis helemaal niet te doen. Zo ontstond ruim een jaar geleden het idee voor een online kunstzoekmachine. Een site waar mensen, met een combinatie van onze Google-achtige spiderrobot, en onze eigen redactie, meer dan 4.500 kunstobjecten van gerenommeerde galerieën online kunnen bewonderen. Vergelijk ons gerust met Gaspedaal.nl, maar dan voor kunst.”

Bezoekers van de site stuiten op een interface waar ze horizontal moeten scrollen. Dat is vloeken in de kerk op laptops en desktops, maar op mobiel in een setting van inspirerend scrollen past dat prima. “Het kunstwerk komt zo meer tot leven. Het hangt echt in een kamer waar je doorheen loopt”, aldus de ondernemer.

Veel galeriehouders hebben niet de beste websites. Hun aanbod is hooguit matig vindbaar via generieke zoekmachines. Bijmolt wil met zijn ‘verticale zoeker’ bezoekersverkeer naar de gallerie sturen. “Mensen moeten zelf contact leggen voor een afspraak. Wij gaan niet tussen de transactie zitten.”

Bijmolt gaat uit van een aanlooptijd van zeker twee jaar voordat Zarti zich een plek op de markt heeft verworven. De promotie wordt grotendeels via Facebook en Instagram bedreven.

Aan geld verdienen wordt pas in latere instantie gedacht, maar het model daarbij is vergelijkbaar met Marktplaats.nl. Bedrijven betalen om meer foto’s of objecten te uploaden of om hun resultaten hoger in de zoekresultaten te positioneren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim

Bijmolt geeft al wel aan; ‘Veel galeriehouders hebben niet de beste websites.’ Dat klopt.
En daar heeft de fijne ervaring die begint op Zarti dan ook veel last van. Want je verwacht minstens als je op een kunstwerk klikt op Zarti dat je dan land op de productpagina van dat kunstwerk op de galerie-site. Ook verwacht je dat het werk dan te koop is. Als beide dan niet het geval is doet dat flink afbreuk aan de ervaring waarop je met een kunstzoekmachine hoopt.
Ook verwacht je eigenlijk een prijs te zien bij galleries, maar helaas is de kunstkoopwereld enorm non-transparent.
Op die 3 vlakken loopt de vergelijking met Gaspedaal.nl dan ook helaas mank.

Hopelijk kan Zarti de gallerie-wereld een beetje in beweging krijgen dan kom ik graag nog eens terug om een kunstwerk te kopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond