Deel dit artikel
-

Hands-on Switch: Nintendo’s laatste console?

Met elke nieuwe console die Nintendo uitbracht, sloeg ze een onverwachte weg in. Soms pakte dit slecht uit (Nintendo Virtual Boy), soms werd het een megasucces (Nintendo Wii). De introductie van de Switch gaat helaas gepaard met enige aanwijzingen die neigen naar het eerste scenario. Is dit de laatste console van Nintendo ooit?

Dat Nintendo zich telkens weer niet laat leiden door de krachtige consoles van de concurrentie is in het geval van de Switch traditiegetrouw hetzelfde. De console heeft als basis de Nvidia Tegra X1 SoC (System on a Chip) die we ook tegenkomen in de Nvidia Shield Android TV. Afgezien het feit dat men de nieuwere Tegra X2 zou hebben verwacht, wordt de Tegra X1 ook nog eens erg beperkt in zijn mogelijkheden.

In het dockingstation is de kloksnelheid van de GPU 768MHz (waar deze makkelijk 1 GHz had kunnen zijn) en als je de Switch portable gebruikt, zakt deze naar een schamele 300 MHz. Zelfde is het geval met de videoresolutie. De chip ondersteunt UHD 4K-resolutie, maar wordt in het dockingstation beperkt tot 1080p HD-kwaliteit en onderweg zelfs 720p (wat bij een schermpje van 6,2-inch niet enorm opvalt). Of het interne geheugen van 4GB en de interne opslag van 32GB nog van deze tijd zijn, zal nog moeten uitwijzen. Duidelijk moge zijn dat de Switch vanaf dag één al een technische achterstand heeft.

Nintendo legt met de Switch vooral accent op het door kunnen blijven spelen via één apparaat, of dit nou op een tv is in het dockingstation of onderweg, waarbij je de modulaire controller kan ontmantelen en er twee kleine controllers overblijven, de Joy Cons, die je aan het overgebleven beeldscherm kan schuiven. Dit lijkt voor veel gamers een reden genoeg om een Switch aan te schaffen, getuige de twee miljoen units die afgelopen weekend over de toonbank zijn gegaan (alhoewel velen deze verkoop wijten aan de release van de game Zelda Breath of the Wild). Mede door die beperking in kloksnelheid zal de speelervaring on-the-go nog weleens kunnen gaan tegenvallen bij sommige games. Om nog maar niet te spreken van een batterijduur van rond de 3 uur (waarbij opladen tijdens het spelen geen optie, daar moet de Switch echt in slaapstand voor staan.)

 

Interne concurrentie
Hoewel het idee van één modulair apparaat, waarmee verschillende gamesituaties kunnen worden verzonnen, zeker lovenswaardig is, lijken ze niet allen reëel. Het samen gamen op het 6-inch-schermpje met 2 minicontrollers, komt ronduit knullig over. Mario Kart in splitscreen, levert een speelveld nog kleiner dan als op een iPhone 4 op. Eén Joy Con controller heeft niet genoeg grip in je handen en het gammele statief op de achterkant, zal menig vallende Switch met bijhorende gebroken schermen opleveren.

In de hand met de Joy Con-controllers aan de zijkanten, geeft een veel betere speelervaring en doet de Nintendo DS verbleken tot een kinderspeeltje. Wat ons gelijk tot twee volgende problemen brengt:

  1. Een huishouden met meerdere Switch-spelers, vraagt eerder om één Switch per persoon, dan één centrale gameconsole per huishouden. Drie Switches op de achterbank met drie maal een Mario Kart-kaartje, lijkt me geen onwaarschijnlijk scenario.
  2. Daarmee heeft Nintendo gelijk zijn eigen concurrent geschapen voor de nu nog succesvolle Nintendo DS.

Softwareproblemen
Reeds bij de allereerste gameconsole van Nintendo, de Famicom (later NES genaamd) uit 1984, werd het succes van de console (en de winst) bepaald door de bijhorende games die, meestal gebundeld, bij de introductie door Nintendo werden uitgebracht

  • 1985 – NES met Super Mario Brothers
  • 1989 – Gameboy met Tetris
  • 1990 – SNES met Super Mario World
  • 1996 – Nintendo 64 met Super Mario 64
  • 2001 – Gameboy Advance met Pokémon Ruby en Sapphire
  • 2001 – Gamecube met Super Smash Bros
  • 2005 – Nintendo DS met Nintendogs
  • 2006 – Wii met Wii Sports
  • 2011 – Nintendo 3DS met Mario Kart 7
  • 2012 – Wii U met New Super Mario Bros. U
  • 2017 – Switch met……

Het succes van de console is altijd te danken geweest aan een sterke titel. Deze combi heeft tot aan de Wii U eigenlijk altijd goed gewerkt, met als hoogtepunt de 80 miljoen exemplaren van Wii Sports. Daarbij steekt de vijf miljoen exemplaren van New Super Mario Bros.U schril af en in dit geval misschien te wijten aan een matige titel en een matig apparaat. Lag de verkoop van de consoles in 2009 voor Nintendo nog zo rond een 55 miljoen stuks in totaal, daalde deze enorm met een dieptepunt in 2016 naar nog maar zo’n 11 miljoen stuks.

Hardwarematig is de Switch vergeleken met de Wii U een stap voorwaarts: dit keer is de controller met het schermpje mee te nemen, waarbij de Gamepad van de Wii U niets kon zonder verbonden te zijn met een Wii U. Traditioneel is de grafische- en rekenkracht nog niet half van wat de oudere modellen van de concurrentie biedt, maar Nintendo moet het dan ook hebben van de bijhorende software. En daar zit hem dan nu ook de bottleneck, deze laat op zich wachten. Sterker nog, zo te zien gaan de sterke titels die het systeem moeten ondersteunen en een gesloten systeem moeten verantwoorden, uitblijven.

De game die ik heb gespeeld is, net zoals alle andere twee miljoen Switch bezitters dat hebben gedaan: Zelda Breath of the Wild. Een ijzersterke game, maar nog geen legitieme reden voor de aanschaf van een Switch. Deze game is namelijk ook verkrijgbaar voor de 13,5 miljoen Wii U’s die in totaal zijn verkocht. Het lijkt er zelfs op dat de versie voor de Switch een port is van de versie voor de Wii U, de speelervaring en beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde, zoals in dit volgende vergelijk is te zien.

Verrassend genoeg heeft Nintendo ervoor gekozen om de Switch-only game 1-2-Switch niet te bundelen met de Switch, een game die het meeste in aanmerking komt voor een zelfde bundeling als Wii Sports met de Wii. Hier gaat het ook om een aantal mini-games die je met zijn tweeën moet uitvoeren, waarbij je ieder de Joy Con in je hand neemt en wedstrijdjes baardscheren, koeienmelken of pistooltrekken uitvoert. Allemaal niet van het niveau en met bevredigend genot als bij Wii Sports. Misschien dat deze matige kwaliteit bepalend is geweest om dit spel niet te bundelen met de Switch. Kan ook zijn dat dit een verplichte release is, maar duidelijk gericht op Japanse spelers die games als tafeltjes omverwerpen en virtueel sushi maken, gewend zijn.

Beslissend
Verder zijn de games ten tijde van de release afgelopen vrijdag 3 maart op twee handen te tellen. Het lijstje in Nintendo’s eShop is op vier handen te tellen, hier zijn nog wat oude Neo Geo titels beschikbaar gemaakt voor de Switch. Kijkend naar de releases in de toekomst, zover deze bekend zijn, hoop ik dat Nintendo nog wat verrassingen in petto heeft. Anders ziet de toekomst er voor de Switch, maar ook voor Nintendo, niet rooskleurig uit. Dan zou dit weleens de laatst console kunnen zijn die Nintendo ooit heeft uitgebracht.

Mario Kart 8 Deluxe komt pas over twee maanden uit en is een verfraaide versie van een drie jaar oude game voor de Wii U. Zoals het er nu uitziet, zal Super Mario Odyssey eind dit jaar de beslissende verkoopcijfers moeten stimuleren. Tot die tijd is de Nintendo Switch een redelijke dure oplossing om opgevijzelde Wii U games on-the-go te kunnen spelen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Erik van der Werff

Ik vond het grappig om dit stukje te lezen Sander,
Wat een zuur stuk zeg, zeker omdat het overgrote deel van de recensies wereldwijd overwegend positief zijn. Wat is het tegenwoordig toch dat elk negatief dingetje zo uitvergroot wordt bij de lancering van een nieuwe console,

Ik vraag mij werkelijk af of dit je persoonlijke mening is of een objectief stukje.
Volgens mij is de release van deze console niet anders als de rest, bijv. ook de Playstation en de Xbox hadden bar weinig grote launch titels toen ze net uit waren.

Ook heeft Nintendo al wel een lijst grote 3rd party namen laten zien die zeker wat goede spellen gaan brengen naar de switch. En ze hebben aangegeven dat ze geleidelijk grote titels naar de switch laten komen en niet alles in 1 keer.

Ik hoop ten zeerste dat ze het tegendeel bewijzen van jou betoog en dat het een groot succes wordt ondanks die waslijst van minpunten die jij hierboven noemt.

Ik denk namelijk dat Nintendo eens te meer weer gaat bewijzen dat een heleboel dingen niet belangrijk zijn bij een console als deze maar excelleert in waar hij voor bedoelt is en er goede spellen voor uit komen.

PS: Ik heb m zelf ook en ik weet niet wat je in je handen hebt gehad, maar de bouw van de switch is ontzettend solide en stevig, en ik ben niet de enige die dat vind.

Seb

Ik vraag me toch wel een beetje af of Nintendo niet beter een paar maanden had kunnen wachten alvorens de Switch uit te brengen. Met meer titels en meer tijd om de console te finetunen. Op een of andere manier lijkt het alsof de Switch gehaast naar de markt wordt gebracht. Daarnaast is de Switch tegen de tijd dat de feestdagen voor de deur staan, al verouderd.

Erik van der Werff

Daar geef ik je zeker wel gelijk in Seb, wat je Nintendo wel misschien kan verwijten is dat het erg gehaast aanvoelt, waarom idd, niet een paar maanden wachten, dan had misschien zelfs de T2 chip nog gebruikt kunnen worden om net dat beetje extra mee te geven.

Maar ik vermoed dat ze net als met PS4 met een verbeterd model uitkomen te zijner tijd, ik heb al gezien dat het heel erg makkelijk is om onderdelen te vernieuwen, ze kunnen dus heel makkelijk de dock vervangen of de console/tablet zelf. Ook vermoed ik dat je er met een nieuwe software update verschillende soorten usb devices aan kan hangen, de hardware (dock) is er in ieder geval klaar voor.

MVG. 🙂

Sander van der Heide

Ha Erik,

Klopt, beetje zuur, maar niet ongegrond denk ik toch. Alhoewel ik natuurlijk ook objectief probeer te blijven, wordt er toch ook wel wat subjectiviteit verwacht van me. Mijn mening, wat vind ik ervan? Goed om te weten dat ik dat wat duidelijker naar voren had moeten laten komen. Alle hier bovenstaande consoles van Nintendo heb ik nog steeds in bezit en de laatste lanceringen meegemaakt. Dit keer vond ik het toch niet hetzelfde als voorgaande keren en zoals jij en Seb al aangeven, het komt allemaal wat gehaast over. Maar het concept van je console meenemen en het thuisfront met een lege dock achterlaten, ik ben nog steeds niet overtuigd.

Die 3rd party lijst is inderdaad al aardig, maar dat zijn niet allemaal “Switch only games” en tot nu toe doen multiplatform 3rd party games het over het algemeen niet zo goed op Nintendo.

Eén ding ben ik het zeker met je eens: Ik hoop ook dat Nintendo het tegendeel bewijst van mijn betoog.

Maurits

Ik weet het niet. Ik heb de Switch gehad maar hem toch maar even van de hand gedaan.

De Switch zelf voelt wel lekker stevig aan behalve die kickstand dan.
Ook blijft de Switch erg koel en maakt ook geen lawaai maar als je dan de dock in je handen neemt dat vind ik persoonlijk om te huilen. De dock voelt gammel aan en de Switch zit er nou ook niet bepaald stevig in en niet te spreken over hoe je het scherm kan beschadigen.

Ik wacht dus nog maar even want ik heb er geen goed gevoel bij.
Ook vind ik het wat angstvallig stil rondom de games en Switch exclusives.. (te stil)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond