Deel dit artikel
-

NMa-uitspraak prijsdiscriminatie webwinkels aanstaande

Webwinkeliers weten over enkele weken of hun leverancier illegaal verkoopprijzen aan hen oplegt. De Nederlandse Mededingingsautoriteit staat op het punt haar visiedocument op dit onderwerp te publiceren.

In april of mei publiceert de NMa zijn visiedocument over, wat heet, prijsdiscriminatie tussen verkoopkanalen. Dan wordt duidelijk in hoeverre een leverancier of fabrikant dwingend consumentprijzen mag opleggen aan een webwinkellier. In het visiedocument staat wat wel en niet acceptabel is.

Dat bevestigde de NMa zojuist tegenover deze uitgave.

Het document volgt op een enquête van de overheid onder 100 online verkopers van horloges en witgoedartikelen.

De enquête vloeide voort uit een klacht van Thuiswinkel.org in januari 2008. De brancheorganisatie stelde toen dat zeker 75 aangesloten webwinkels te maken hebben met pogingen van importeurs om de prijs te beïnvloeden. Vijftig winkels spreken van regelrechte dwang om adviesprijzen te hanteren.

Fabrikanten proberen op deze wijze de controle, en daarmee de opbrengsten, over de verschillende verkoopkanalen in eigen hand te houden.

In juni 2008 bleek dat webwinkeliers zich niet en masse durfden te melden bij de overheid. Een van de redenen daarvoor was dat ondernemers zich niet anoniem kunnen melden. Het gevolg daarvan kan zijn, zo vrezen ze, dat de leverancier de contracten verscherpen of beëindigen.

Volgens een woordvoerder van de NMa staat nog niet vast of het visiedocument louter een beschrijving van marktomstandigheden wordt of ook aanbevelingen bevat.

Foto: malakins (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Jurrien Kerstholt DNZ

Interessant, dit blijven we volgen. Horen nog regelmatig van onze klanten dat dit soort praktijken bestaan. Webwinkels zijn blijkbaar nog steeds bedreigend in plaats van dat ze bijdragen aan de totale omzet… PS: Kan de foto bij dit artikel niet helemaal plaatsen.

Erwin Boogert - Emerce

Dank voor je reactie Jurrien. Zijn er nog specifieke branches waar je deze praktijken vaker besproken hoort worden dan elders?  De foto moet een winkelier voorstellen, maar aangezien dit de tweede keer is dat ik er iets over hoor gaat de man waarschijnlijk diep het internetarchief in.

Jurrien Kerstholt DNZ

We zien het in diverse branches: electronica, luxe artikelen, huishoudelijke producten, etc. Retailers hebben er last van, maar beginnen meer en meer de dialoog aan te gaan. We zien langzaam beweging bij de merken zelf. Al is het alleen maar omdat ze in toenemende mate zelf verkoop aan de consument starten.

Gert-Jan Stevens

Slechts het ingrijpen van de overheid, de NMA en een aantal van de grote wit- en bruingoed retailers kan een omslag in denken en handelen afdwingen bij de Nederlandse importeur cq vertegenwoordiging van de grote merken. Internationaal is het een ander verhaal, daar is op Europees niveau al eens ingegrepen en zijn er forse boetes uitgedeeld. In Nederland bestaat er echter nog steeds een eenzijdig prijsbeleid afgedwongen door de leverancier en mede in stand gehouden door de grotere traditionele retailers uit angst voor de, in hun ogen, bedreigende ontwikkelingen die e-commerce met zich mee brengen.

Erwin Boogert - Emerce

Gert-Jan, weet je nog in welke situatie (welke bedrijven en wanneer) de EC ingreep?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond