Deel dit artikel
-

Nog geen akkoord over nieuw Safe Harbor

De Verenigde Staten en de Europese Unie zijn het zondag nog niet eens geworden over een nieuw Safe Harbor-akkoord. Amerikaanse en Europese handelsorganisaties hadden al eerder gewaarschuwd voor vertraging.

In oktober verklaarde het Hof van Justitie de zogenoemde Safe Harbor regeling ongeldig omdat de privacy van personen niet kan worden gewaarborgd. Export van persoonsgegevens naar de VS is daarmee onrechtmatig.

Dat vormt een groot beletsel voor veel online diensten als Facebook, die al hun Europese klantgegevens binnen Europa zouden moeten houden. Zeker 4000 bedrijven gebruiken Safe Harbor voor datatransport.

De Amerikaanse Kamer van Koophandel, BusinessEurope, DigitalEurope en de Information Technology Industry Council hebben vorige maand in een brandbrief aan Barack Obama en president Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie al aangedrongen op een nieuw akkoord. Ook willen zij een overgangsregeling, aangezien ook een nieuwe overeenkomst niet tijdig kan worden geïmplementeerd.

Vrijdag waren de Amerikanen nog positief over een akkoord, dat er overigens nog steeds kan komen, al moet dat wel voor woensdag. Dan wordt door de Europese privacywaakhonden een persconferentie gegeven over de maatregelen die zij moeten nemen om het datatransport te beperken. Mogelijk wordt er een ombudsman benoemd om klachten te behandelen.

Is er woensdag geen akkoord, dan kunnen de Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, dataverkeer naar de VS tegenhouden en boetes opleggen aan bedrijven die bescherming van persoonsgegevens niet kunnen garanderen.

Privacyvoorwaarden helder in beeld

Nederlandse bedrijven kunnen intussen met een paar simpele handelingen hun privacyvoorwaarden vastleggen. Een speciaal online beschikbaar hulpmiddel zorgt er voor dat de voorwaarden kort en op begrijpelijke wijze zichtbaar worden gemaakt voor consumenten. Dat schrijft minister Kamp van Economische Zaken (EZ) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

De Autoriteit Persoonsgegevens (het voormalige College Bescherming Persoonsgegevens) is betrokken bij de totstandkoming van de tool. Organisaties als ECP, VNO/NCW, MKB Nederland en Kamer van Koophandel, Ondernemersplein en diverse brancheverenigingen gaan de privacy-tool onder de aandacht van ondernemers brengen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond