Deel dit artikel
-

NPO wil 7 tot 9 miljoen euro aan internetreclame

De publieke omroep denkt 7 tot 9 miljoen euro extra aan reclameinkomsten te kunnen halen uit internet. Dat staat in een dinsdag verschenen onderzoeksrapport dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er is al meteen veel verzet tegen. ‘NPO gaat commercieel’, roepen de commerciële omroepen in koor.

De inkomstenopties die voor de Ster haalbaar zijn binnen huidige wet- en regelgeving kunnen volgens het rapport (pdf) leiden tot additionele inkomsten van 21 tot 26 miljoen voor televisie, 1 tot 2 miljoen voor radio en tot 1 miljoen euro voor internet. Om dit te realiseren, dienen de NPO en de Ster op televisie het gemiddelde aantal reclameminuten per uur uit te breiden van 6 minuten naar 9 minuten. Dit betekent dat dagelijks 28 extra reclameminuten per tv-zender dienen te worden geprogrammeerd, waarvan 21 minuten overdag en 7 minuten in prime time. De NPO kan deze ruimte creëren door de programmering over de avond uit te spreiden, door promo’s in te korten, door programma’s in te korten of door programma’s te schrappen.

De inkomstenopties die haalbaar zijn wanneer de overheid bereid is om Nederlandse wet- en regelgeving aan te passen, kunnen leiden tot additionele inkomsten van 35 tot 46 miljoen voor televisie, 3 tot 4 miljoen voor radio en 7 tot 9 miljoen voor internet. Om dit potentieel te realiseren is programmaonderbrekende reclame een voorwaarde.

De omroepen zoeken naar nieuwe inkomsten ter compensatie van de bezuinigingen die zijn opgelegd. Het vorige kabinet legde de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een bezuiniging op van 200 miljoen euro. Tijdens deze kabinetsperiode kwam daar nog 100 miljoen euro bij.

De netto bijdrage van de Ster aan OCW in 2012 bedroeg 210 miljoen euro. In een even jaar liggen de inkomsten van de Ster gemiddeld 10 miljoen hoger, door een relatief hoger kijktijdaandeel in verband met het uitzenden van sportevenementen. De verwachting is dat in 2017 de bijdrage van de Ster zal dalen tot 160 tot 181 miljoen. De daling is het gevolg van een verwachte daling van het kijktijdaandeel en de verschuiving van lineair tv kijken naar lineair kijken op andere platformen1 en non-lineaire mediaconsumptie, zoals bijvoorbeeld het tweede scherm.

De inkomsten uit DVD’s gaan dalen, maar Video on Demand zou 3 tot 6 miljoen euro kunnen opbrengen.

De commerciële omroepen zijn fel gekant tegen de plannen. In een gezamenlijke verklaring stellen de omroepen dat het rapport realiteitszin mist. ‘NPO gaat commercieel: de in het rapport voorgestelde maatregelen en opties, zoals de verruiming van de reclamezendtijd, betekenen dat de NPO wordt omgevormd tot een commerciële omroep. Bovendien wordt de weg vrijgemaakt voor inzet van additionele commerciële uitingen, zoals in program advertising. Marktverstoring in optima forma en een totale ommezwaai van een maatschappelijk betrokken NPO naar een commerciële partij die niet onderscheidend meer is en daarmee geen toegevoegde waarde heeft.’

Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop, zegt Bert Habets, CEO RTL Nederland. ‘Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond