Deel dit artikel
-

‘Samenwerking RTL, SBS en NPO logisch vervolg’

Het bundelen van video-on-demand-aanbod via één platform NLziet aan consumenten vinden de initiatiefnemers RTL, SBS en NPO een logische stap. Zij moeten immers een vuist maken tegen oprukkende buitenlandse spelers. Vijf vragen aan RTL directeur Bert Habets en Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

De plannen dateren al uit 2011. Wie belde wie?
Bert Habets: “Ik heb Henk gebeld en hij was eigenlijk direct enthousiast over het idee, ook al omdat Uitzending Gemist al redelijk goed werd bekeken. De grootste hobbel voor ons was om het in een abonnementsmodel te gieten en daarvan zowel Den Haag als de toezichthouder ACM te overtuigen. Daar is een lange periode overheen gegaan.”
Henk Hagoort: “Ik vond het een logisch verhaal. Ik was toen toevallig net in de VS bij videodienst Hulu geweest, dat is ook een samenwerking van losse partijen. Er is nooit twijfel geweest aan de visie, wel aan de juridische structuur en voor onszelf was de hamvraag hoe we als publieke omroep de publieke functie kunnen vervullen.”

Juridisch hebben jullie het zo opgelost dat er een gezamenlijke portal is, maar de kijker technisch gewoon worden doorgestuurd naar de bestaande platformen.
Habets: “De noviteit is de coöperatie die wij woensdag hebben opgericht. Die int en verdeelt de abonnementsgelden. Het is dezelfde structuur die de Rabobank heeft. SBS, NPO en RTL zijn de leden en anderen mogen daar bij komen. Deze coöperatie gaat ook onderzoek wat de prijs gaat worden. Daarvan kan ik nu zelfs geen indicatie geven.”

Hoe lang zijn jullie al aan het testen?
Habets: “Al enige tijd, maar we moeten nog gesprekken voeren over de beschikbaarheid van apps en met distributiepartners als UPC en KPN rond de tafel zitten. Schaalbaarheid is een belangrijk punt van zorg.”
Hagoort: “Er komt eerst een soft launch waarvoor mensen zich kunnen opgeven. Die duurt ongeveer een maand.”

Wie kunnen zich aansluiten bij het initiatief. Zijn dat ook de Netflixen van deze wereld?
Hagoort: “Nee, het mogen geen abonnementszenders zijn, ze moeten met een general interest programma in het digitale basispakket zitten.”

Zijn er vanuit Den Haag dan helemaal geen bezwaren geopperd?
Hagoort: “Het is voor ons meer een kwestie van hoe we onze publieke waarde kunnen waarborgen, dan moet je vanzelfsprekend goed naar de Mediawet kijken. We moeten nog wel gesprekken voeren met rechthebbenden. We kunnen ons voorstellen dat die vragen hebben.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond