Deel dit artikel
-

NU bestaat tien jaar en wil de wereld veroveren

NU.nl bestaat tien jaar. In het afgelopen decennium breidde het merk uit met een flink aantal extensies. Voor de toekomst staat een uitrol naar het buitenland te wachten voor meerdere titels van uitgever Ilse Media.

Iets meer dan zes weken geleden, 18 maart, werd Dnews.de gelanceerd. "Er zijn binnen Sanoma Digital veel titels die lonken naar het buitenland. Dnews is de eerste proef om te leren wat hier de mogelijkheden en knelpunten zijn", aldus Joris van Heukelom, algemeen directeur bij Ilse Media. Volgens hem is het nog te vroeg om te zeggen ‘hoe het loopt’. In algemene bewoordingen kan hij melden dat ‘het bezoek stijgt en het project volgens verwachting loopt.’

Een woordvoerder laat later weten dat de Duitse site in april 60.000 unieke bezoekers per maand heeft ontvangen. De verwachting voor mei is dat dit verdubbelt.

Van Heukelom sluit niet uit dat de komende maanden andere titels de grens overgaan. Welke titels dat zijn en om welke grenzen het gaat, daar wil Van Heukelom nog niks over kwijt, behalve dan de open deur dat het gaat om de ‘sterke titels in het portfolio’. Kieskeurig, een andere titel van Ilse Media, is al wel in België te vinden.

Kruisbestuiving

"Het is lastig om voet aan de grond te krijgen in vergelijking met bijvoorbeeld de lancering van Nuzakelijk en NUsport. Hier heb je het bereik van NU.nl. In Duitsland moeten ze uitgaan van hun eigen kracht.  Aan de andere kant heeft de redactie van Dnews wel profijt van de kennis van NU.nl. Een ander voordeel is de kruisbestuiving waar beide nieuwssites van profiteren. Bijvoorbeeld tijdens het drama in Apeldoorn, dat is ook internationaal van belang", aldus Van Heukelom.

Volgens Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl, gaat NU door op dezelfde weg die het nu is ingeslagen. "De extensies worden uitgebouwd. Al zullen er niet veel bijkomen, er zit toch een grens aan. Daarnaast willen we overal aanwezig zijn. Dat kan Twitter zijn, of nieuws via een iPhone-applicatie. Het ene zal groot worden, het ander niet. Maar je moet zorgen dat je aanwezig bent."

Extensies

De hoofdredacteur meent dat het uitbreiden van het merk NU een van de hoogtepunten in zijn tijd is bij Ilse Media. In tien jaar is het merk NU uitgebreid met extensies als bijvoorbeeld NUjij, NUzakelijk, NUfoto en NUwerk.

De groeistrategie van een groot deel van de portfolio van Ilse Media is gebaseerd op vier punten. Allereerst de mensen die het al gebruiken, meer te laten gebruiken. Ten tweede, de mensen die NU nog niet gebruiken, wel zover krijgen. Onder meer de extensies moeten dit extra bereik opleveren. Het derde punt is aanwezig zijn op nieuwe devices en als laatste zoekt Ilse Media andere partijen actief op.. "Je moet er zelf voor zorgen dat je stukken bijvoorbeeld op narrowcasting-schermen te zien zijn", aldus Van Heukelom.

Basisontwerp

"Nu.nl zal vooral zo blijven zoals het nu is", belooft Verhagen. "Dat is een bewuste strategie. Tien jaar geleden was het basisontwerp al hetzelfde." Wat betreft pageviews is NU.nl de belangrijkste van alle NU-sites. "We kijken waar de gaten zijn, bij de rubrieken hebben we bijvoorbeeld nog muziek toegevoegd en er is een column bijgekomen."

NU.nl lanceerde in maart nog de site NUik.nl, waarmee lezers een persoonlijke nieuwspagina kunnen aanmaken met content van de andere NU-pagina’s en externe nieuwsbronnen. Het concept lijkt in vormgeving en functionaliteit het evenbeeld van iGoogle. Verhagen liet toen al weten goed gekeken te hebben naar bijvoorbeeld Netvibes, een andere speler op hetzelfde gebied.

Mobiele dienst

De mobiele dienst voor locaties in de buurt, Hier.nl werd deze maand door Ilse Media gelanceerd. Ook hier is goed gekeken bij de concurrent. Het is te vergelijken met een webversie van Nulaz. Op Hier.nl kan de gebruiker overzichtelijk op een kaart zien wat er in de omgeving te doen is en waar zijn vrienden zijn.

Vooroplopen doet NU dan ook niet in dat opzicht. Verhagen gaf eerder al aan dat in het geval van NUik.nl dit een reden had. "De voorhoede gebruikt het misschien veel, voor de gemiddelde NU-lezer is het nieuw en allerminst gesneden koek. Het is de moeite waard om te kijken of dit aanslaat", aldus Verhagen.

Leermomenten

Wel blijft de titel zich ontwikkelen. Een leermoment in de afgelopen tien jaar was het leren omgaan met burgerjournalistiek. Verhagen: "Twee jaar geleden wilden we mensen zelfs het nieuws uit de buurt laten brengen. Dat werkt dus niet. Het plaatsen van eigen foto’s daarentegen is wel een goede zet geweest." Volgens de hoofdredacteur moet je kijken wat werkt en bijschaven waar nodig.

Van Heukelom vindt het ‘knap’ dat de twee richtingen die al werden voorspeld, het sociale aspect en user generated content, ‘ten volle werden omarmd’ door Nu. "Op NUij reageren maandelijks miljoenen mensen." Er komen per dag rond de 85.000 reacties binnen op het nieuws.

Omslagpunt

De algemeen directeur benoemt nog eens het omslagpunt van de nieuwssite. "Na de internetbubbel in 2001 kwam er in 2002 een reorganisatie van Ilse Media. We gingen terug naar een kernredactie." Bij de bewuste reorganisatie werd er in het personeelsbestand geschrapt, het aantal werknemers ging van 120 naar 45. Het aantal redactieleden bleef steken op 4, waar dit voorheen 8 was. Hij vervolgt: "Een belangrijk punt in het succes van NU is toch, hoe gek het ook klinkt, het terugbrengen van de redactie. Je creëert meer slagkracht en de content en techniek komen dichter bij elkaar te liggen. Dat klein houden, dat werkt op het internet."

De laatste tijd is er ook een opmars te zien in mobiel. "De afgelopen twee maanden zijn we twaalf keer groter geworden", aldus de CEO. Inmiddels gaat de mobiele versie van Nu.nl richting de 25 miljoen pageviews per maand. Hij vervolgt: "Met elke ramp, en dan kan je denken aan een vliegtuig dat uit de lucht valt, of een Suzuki die op de menigte inrijdt, explodeert dat aantal en ontdekken steeds meer mensen de mogelijkheid van Nu.nl op de mobiel."

Deel dit bericht

4 Reacties

peter

Nu.nl is, samen met startpagina, toch een van de weinig sterke merken van Ilse. En itt startpagina.nl nog wel onomstreden dominant in zijn segement. In die zin is Ilse toch een beetje een one trick pony en het verbaast dan ook niets dat ze tot vervelens toe het merk willen uitmelken. Toch zal dat niet zo makkelijk zijn in het buitenland want daar heeft Ilse geen portfolio van merken die elkaar kunnen kruisbestuiven. Maar ze moeten toch wat, dat begrijp ik ook wel weer…

Dennis Saaltink

Gewoon erg knap hoe een jonge nieuwsspeler alle traditionele nieuwspartijen keihard rechts heeft ingehaald. Hoe een merk is neergezet en wordt uitgebouwd. Ik ben heel benieuwd met welk gevoel de old boys dit artikel lezen..wordt vast weer druk rondgestuurd over overvolle redacties en naar ingedutte uitgevers. Het buitenland veroveren zal idd niet makkelijk zijn. Maar ik snap wel dat verdere groei buiten de kleine Nederlandse (advertentie)markt ligt. Dappere zet.

Erwin

Mooi om dit te lezen, na het bericht van dhr. Murdoch dat gratis nieuws tot het verleden behoort. Ben benieuwd of ILSE het vol houdt.

Noturban

Peter gaat er aan voorbij dat Ilse een volle dochter is van Sanoma en hier ook al kruisbestuiving bestaat. Perceptie op internet is dat ook nieuws 'gratis' is. Uiteraard ziet rupert dit anders maar de vervaging tussen ugc en eigen content zorgt voor het balans

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond