Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: ‘Britse webreclame passeert tv in 2009’

Eind 2009 al zullen de Britse reclamebestedingen op internet die op televisie kunnen passeren indiende hoge groei van 2007 wordt vastgehouden. Adobe brengt een media player uit, een roddelblogger gaat crossmedia en Nederland zucht onder internetzorgen.

De komende weken zal er dagelijks nieuws zijn over Yahoo en Microsoft. Nu is dat de steun die Yahoo openlijk krijgt van grootaandeelhouder Legg Mason. Die bezit 7 procent van Yahoo en vindt het goed als Yahoo zelfstandig blijft mocht Microsoft het bod verlagen.

De houding van grootaandeelhouders is belangrijk mocht het tot een vijandige overname komen. Maar Legg mason houdt tegenover Wall Streeet Journal een slag om de arm. De woordvoerder spreekt over de waarde van het bod van ruim 29 dollar als ‘not something I’m too excited about’. Het oorspronkelijke bod met een waarde van 31 dollar per aandeel noemt hij te laag. Maar de vraag is of Yahoo gebaat is bij de ‘steun’ van dit soort aandeelhouders die voor de hoofdprijs gaan.

Brits reclamemirakel

De Britse online bestedingen blijven relatief de hoogste in de wereld. De reclame via internet steeg over 2007 met 38 procent tot 2,8 miljard pond (nu 3,5 miljard euro). De groei overtrof wederom de verwachtingen, en was negen keer zo groot als de toename van de toename reclamemarkt in Engeland die met 4,3 procent groei op 18,4 miljard pond kwam.

Het marktaandeel van internet nam toe van 11,4 tot 15,3 procent. indien het tempo van de groei wordt vastgehouden zal online eind 2009 al televisie passeren met bestedingen. Dat is althans de optimistische voorspelling van de lobbyclub voor netreclame IAB.

Groei in breedband in Engeland (door een Nederlander mede veroorzaakt) en meer en meer draadloos laptopgebruik in de huiskamer noemt IAB UK als belangrijke oorzaken van aanhoudend hoge groei. Ook video-omgevingen als BBC iPlayer en Channel 4’s 4oD dragen bij aan meer webwinkelen dus meer reclame.

De groei van display reclame was 31 procent, met de belangrijkste formaten banners, skyscrapers en rich media zelfs 45 procent. bijna 80 procent van de display betreft al ingebedde reclame, steeds vaker video.

De groei van zoekreclame was met 39 procent minder hoog dan van de ‘embedded’ display reclame. Dat is opvallend. Met een bedrag van 1,6 miljard pond is dit nog wel zo’n een kleine 57 procent van de totale internetreclame over 2007. Opvallend is dat IAB Engeland en PwC geen enkele moeite lijken te hebben om deze cijfers boven tafel te krijgen terwijl dat in Nederland zo moeilijk is.

Naar markten gemeten is personeelswerving met 26 procent de koploper, iets hoger dan over 2006. De automarkt was goed voor bijna 12 procent en technologie (telecom, ict) met ruim 10 procent passeerde de financiële reclame die op een aandeel van precies 10 procent kwam. Retail groeide flink van 3,3 naar 5 procent aandeel.

Adobe en Disney

De lancering van de Adobe Media Player om te downloaden om flash video online en offline te te bekijken is een belangrijke stap voor de videomarkt. Adobe heeft wat content geregeld met CBS, PBS, MTV Networks, Universal Music Group en probeert een eigen catalogus op te bouwen onder de naam Adobe TV.

Disney is daar (nog) niet bij. Het concern komt met groot nieuws voor het filmfront, daar het Disney Pixar-films in 3-D gaat uitbrengen. Vanaf mei 2009 , om te beginnen met de film ‘Up’ gaan alle langere animatiefilms in 3-D de wereld rond.

Dit is nodig om het bezoek aan bioscopen op peil te houden. Steeds vaker wachten kijkers tot de dvd uit is omdat ze met hum home-theaters met uitstekend beeld en geluid kunnen bekijken. Ofschoon disney nog wel hoopt op vergroting van dvd-inkomsten en meer online revenuen. Disney komt ook met het vervolg op Toy Story en op Cars.

Bloggerexpansie en piepreclame

De bekende Amerikaanse roddelblogger Perez Hilton breidt volgens Wall Street Journal vanaf mei zijn mediaoptreden uit met dagelijks twee korte radioshows, in enkele grote steden te beluisteren. Hij komt ook meer op tv, mt een boek en een cd en een eigen film ‘Another Gay Sequel: Gays Gone Wild’waarin perez een goede bekende speelt: zichzelf. Volgens WSJ een teken dat bekende bloggers ook andere media gaan veroveren.

De Amerikaanse troetelhomo heeft trouwens net een test met een leugendetector ondergaan om te bewijzen dat wat hij vertelde over kussen met John Mayer op een nieuwjaarsfeest niet verzonnen was.

Een andere nieuwe mediatrend over adverteerders in de VS: steeds vaker laten ze piepjes in hun reclame op radio en tv horen. Ze zijn bekend van censuur van ‘vieze woorden’ en trekken direct aandacht van het publiek dat uiteraard vaak uit de context de betekenis probeert te ontleden.

Krakersmarketing

Bij de buren veel sombere aandacht voor internet, met te complexe overheidssites, volgens burgers althans die r maar niet in slagen bij de juiste info te geraken.

Het AD zet de aanhoudende problemen met de ontwikkeling van het elektronisch patiëntdossier op een rij. Ondanks de doden die er vallen door fouten met informatievoorziening wil het maar niet lukken dit van de grond te trekken.

Telegraaf geeft aandacht aan het periodieke bedreigingenrapport van Symantec waarin staat dat internetkrakers steeds persoonlijker gericht te werk gaan.

En YouTube helpt de Volkskrant aan een bericht over het belagen van Paul de Leeuw vanwege oude sketches. Over jongetjes gesproken: ook TomTom is speelbal, maar wederom van beleggers die de waarde met 15 procent lieten kelderen na slechte berichten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond