Ochtendgloren: tech en mobiel supermerken

Wat betreft merkwaarden werkt u in de ideale branches: Google, Apple en BlackBerry winnaars in de merken top-100. Maar Samsung krijgt een lelijke knauw met de vertrekkende chef. En sociale netten kiezen tv-stations in verkiezingskoorts. In eigen land krijgt de online Fanta = Fitna satire een knauw.
Om vrolijk te beginnen: de merken top-100 van BrandZ (Millward Brown). We zitten in de goede markt: meest stijgende branche ten opzichte van 2007 is ‘mobiel’ met 35 procent, gevolgd door ‘technologie’ met 33 procent, ‘persoonlijke verzorging’ en ‘fast food’ met beide 27 procent en ‘luxury’ met 24 procent. Van de 100 sterkste merken zijn er 28 uit technologie en mobiel.
The top-5 is onveranderd ten opzichte van 2007, met Google, GE, Microsoft, Coca Cola en China Mobile. Google’s merkwaarde steeg veruit het meest van dit vijftal, met 30 procent tot 86 miljard dollar. Op zes staat IBM, op zeven Apple dat McDonald’s, Nokia en Marlboro passeerde in de top-10
Nederland doet louter mee met ING, dat van de 53ste naar de 43ste plek steeg, niet op de laatste plaats dankzij webbank ING direct. ABN-Amro, dat vorig jaar nog op plaats 95 stond, is inmiddels uit de mondiale top 100 verdwenen. In de top-10 van het Europese vasteland staat ING op nummer 9; Nokia, BMW, Louis Vuitton, Porsche en SAP (geen consumentenmerk!) voeren de lijst aan. Engeland krijgt een aparte lijst, aangevoerd door Vodafone, Tesco en bank HSBC.
Nog eentje dan: de technologie top-10: google, Microsoft, IBM, Apple, Nokia, HP, cisco, Oracle, Intel, SAP, Dell, Siemens, Accenture, Blackberry, Canon, Samsung, Yahoo, Motorola, Sony, Adobe. Het is nogal Amerikaans georiënteerd: waar is onze TomTom? Apple’s waarde steeg in deze top-10 het meest: 123 procent. Maar van alle merken groeide volgens BrandZ BlackBerry het meest in waarde: 390 procent. merken met een dalende waarde: Motorola, Yahoo (opvallend) en ook Samsung.
Samsung-tycoon via de zijdeur
Tsja, Samsung. Hoe erg kun je nog afgaan na een geweldige loopbaan?. Vraag dat maar aan de aftredende Samsung-baas Lee Kun-hee. Wist hij nog even de schijn op te houden dat fraudeonderzoek niet hem betrof, maar spoedig kwam de aap uit de mouw. Vanmorgen maakte hij op dramatische wijze, vol van schaamte, zijn vertrek bekend.
Lee Kun-hee (66) leidde de Koreaanse groep van nu 59 bedrijven al sinds 1987 en stat mede aan de basis van het enorme Aziatische succes van Samsung, dat stap voor stap een gevestigd en zeer gewaardeerd merk is geworden vanwege belangrijke innovatie en aanpassing aan de markt. Met Lee vertrekken overigens nog vier topmensen, waaronder de vice-voorzitter. Vorige week nog leken ze aan te blijven na de aangiftes wegens fraude.
NBC en MySpace
MySpace en (MS)NBC vinden elkaar in Decision08, de verkiezingssite van MySpace die vandaag officieel wordt gepresenteerd door het sociale net. Dat is opvallend want eerdere debatten op MySpace waren georganiseerd met MTV.
Nieuw en traditioneel verbinden zich opvallend in de verkiezingen: eerder al zagen we CNN met YouTube van Google debatten houden. ABC News vormt een team met Facebook. De keuze voor MSNBC betekent opnieuw een vrijage tussen News Corp. (eigenaar MySpace) en Microsoft (MSNBC.com aandeelhouder) nadat deze partijen gingen praten over de overname van Yahoo. Microsoft bezit overigens een klein aandeel in Facebook; het wordt ingewikkeld.
Netflix neer
De flinke winstgroei van Netflix van 36 procent over het eerste kwartaal van 2008 met een 7 procent hogere omzet (326 miljoen dollar) kwam met een waarschuwing dat het beloofde resultaat voor 2008 niet wordt gehaald.
De succesvolle dvd-verhuurder zag de koers van Netflix nabeurs met 14 procent dalen. De vraag van de markt was natuurlijk of dvd-verhuur misschien wordt aangetast door downloadhandel, die Netflix overigens ook aanbiedt. Maar dat leek niet de reden. Netflix zelf houdt het op duurdere licenties voor de films en tv-series.
Obama-hack en bloggersinvloed
In het leuke nieuws: een nauwelijks opgevallen kraak van Barackobama.com. Bezoekers aan een deel van de site werd naar Hillaryclinton.com geleid.
Volgens Wired veranderen bloggers de verkiezingen: elke voorheen onopgemerkt opmerking in een kleine en/of besloten bijeenkomst sijpelt nu via blogs door naar de publieke opinie. Zo had Huffington Post belangrijke onthullingen over Clinton en over Obama die de ‘grote’ media haalden.
Fanta-satire aangepast
Ondertussen bij de buren: het zat erin, en nu komt het in Japan op de markt een mobieltje met internetbellen tegen een vast bedrag: ofwel IP over mobiel. J-Com claimt de primeur aanstaande zomer.
Ook Azië: een mooie low-tech uitvinding: achteruitkijkspiegel bij pinautomaten, om je ervan te vergewissen dat niemand stiekem meekijkt bij het pinnen. En high-tech: een supercomputer voor de Nederlandse politie met het systeem ‘Videominer’ om videodatabanken snel door te vlooien op beelden van verdachten.
Wat nou privacy? Nog eentje: klantgegevens op straat van klanten van Bank of Ireland door verlies van vier laptops.
Een opvallende waarschuwing tegen de ‘wiki-democratie’ van een onderzoeker van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Will Tiemeijer, die zich eerder verzete tegen opiniepeilingen vindt de ‘de wijsheid van de massa’. Volgens Tiemeijer is het discutabel dat die wijsheid gebaseerd wordt op ‘correcte informatie’.
De massa is dom getuige de malle rechtszaken van Balkenende tegen Opinio. Satire heeft het zwaar nu de inperking van een Fanta = Fitna satire door Coca Cola zomaar kan plaatsvinden. Over dure merken gesproken…
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond