Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: wachten op de Zune

Microsoft durft de concurrentie met de iPod hier pas in 2009 aan te gaan, en ziet een belangrijke steunpilaar van MSN vertrekken. Doelwit Yahoo verplaatst het Europese hoofdkantoor naar Genève. Ondertussen staat in Nederland de e-commerce van dierenseks onder druk.

Na publicatie in de Franse zakenkrant Les Echos ging het als een lopend vuurtje in Frankrijk: Microsoft zal de muziekspeler Zune pas in 2009 in Europa uitbrengen, tegelijk met de lancering van de muziekwinkel en ruilbeurs Zune Marketplace.

Microsoft lanceert de Zune 2 wel in Canada, maar niet in Europa. Het wachten is op de derde versie, Zune 3, die goed genoeg moet zijn om de concurrentie aan te gaan met de iPod. Microsoft wacht tot de iPod-storm uitgewaaid is, wat nu nog niet het geval is.

Reclamecheffin MSN weg

Microsoft ziet weer een gat vallen in de top. Joanne Bradford, vice president and chief media officer bij MSN, vertrekt. Ze gaat naar Sportrunner. Dit bedrijf in Los Angeles produceert tv-reclame voor het mkb, en is dus een concurrent van het snel groeiende Nederlandse Spotzer.

In een interview noemt ze vooral de attractie van het nieuwe bedrijf als reden, een onderneming die de steun heeft van grote mediaconcerns als WPP, IPG en CBS. Over MSN niets dan goeds, vooral over gesponsorde series: "We zijn een van de grootste producenten van originele content op het Web, en het is erg winstgevend. Dat is het stille geheim van MSN."

De directeursmolen draait, want vorige week zag Google zijn verkoopchef Sheryl Sandberg vertrekken naar Facebook. Hij wordt daar operationeel directeur aan de zijde van mark Zuckerberg.

Yahoo naar Genève

Yahoo verplaatst het hoofdkantoor van Londen naar Genève. De redenen klinken officieel bekend. Bla-bla: "Dit besluit maakt onderdeel uit van onze voortgaande internationale zakenstrategie om concurrentiekracht, financiële resultaten en efficiency te vergroten."

Uiteindelijk gaat het uiteraard om belastingvoordelen. Ooit bood Nederland die vooral, voor hoofdzetels van NV’s met een minimaal kantoor. Amsterdam is nu wel lokaal maar nauwelijks internationaal in beeld voor dotcoms. Google koos eerder voor Zürich als belangrijkste plek om te groeien in Europa. uit andere landen komen talenten tioch wel, zeker als ze niet in Londen naar dure woonruimte hoeven te zoeken.

Dit keer is het nieuws van het hoofdkantoor van Yahoo waar. Drie jaar gelezen nog was Dublin blij met de komst van het Europese hoofdkantoor van Yahoo met naar zeggen 400 werknemers. Ze kwamen niet.

Yahoo-bel

Het is vijf voor twaalf voor Yahoo volgens analisten. Kara Swisher schetst het scenario van tegenvallende cijfers over het lopende eerste kwartaal voor Yahoo: koers keldert en Microsoft dat haar bod van bijna 45 miljard dollar in.

Yahoo zal moeite hebben om goede resultaten te tonen, want het gaat volgens beleggers niet zo goed met internet. Dat is ook te zien aan de koers van Google die sinds november al met 40 procent is gedaald en wellicht nog 20 procent zal moeten prijsgeven. Swisher: "Een verkoudheid van Google betekent een griep bij andere internetbedrijven."

Na Google

Wie nog nimmer het verhaal las over het semantische web van Tim Berners-Lee is goed af met het interview in The Times. Alles en iedereen verbonden luidt het perspectief dat de uitvinder van het world wide web schetst. Hij geeft het voorbeeld van de agenda die over je bankafschriften komt en direct veel beter inzicht geeft in bestedingen.

Berners-Lee gaat nu nog een stap verder met de bewering dat de onderneming die dit als eerst goed onder knie zal krijgen de hegemonie van Google met internet zal kunnen overnemen. Ook de huidige sociale netten verbleken bij de komst van die nieuwe technologie. Berners-Lee sluit kennelijk uit dat juist vanuit een MySpace of Google (of hun verbinding?) dit zal kunnen groeien. Zoals Microsoft knap vanuit de hegemonie op de desktop ook de browser- en chatmarkt ging domineren.

Overigens is het perspectief dat Berners-Lee ook gunstig voor degenen die vrezen voor geheugenverlies. Om nog maar eens de zoveelste aanhaker te maken bij de slimme propaganda voor de Boekenweek 2008.

Dierenseks e-commerce

Bij NRC nog aandacht voor Startpagina en de ‘web 2.0 versie’ daarvan, Gemzies gedoopt. Eerder deze week al een aardig beeld van webapplicaties in deze krant.

Ook in het AD een webtrend, behavioural targeting, op onder meer Hyves. Geert-Jan Smits van Jungle Rating vindt dit gunstig: "Sociale media worden de speeltuinen van reclamemakers." Lazen we deze week niet dat online reclame nog te weinig voorstelt daar adverteerders het net zien als speelterrein?

In de afdeling curieus in deze krant een imker in Maasland die beweert dat hij 10 miljoen van zijn bijen niet meer terugziet omdat ze de weg kwijt zijn door straling van mobiele telefonie, navigatie en vliegtuigen. Een goede argumentatie heeft hij niet.

De bijen hebben nog geluk in vergelijking tot de grotere beesten in ons land. Mensen plegen er dierenseks op grote schaal. Dat moet verboden worden, vernam de Volkskrant.

Dat kan ook een zware klap voor Nederlandse e-commerce betekenen: wellicht 1.500 mensen in Nederland verdienen hun geld met dierenporno en vermoedelijk wordt tweederde van de dierenporno die wereldwijd wordt verhandeld in Nederlandse garages en loodsen geproduceerd.

Is dat het gebonk dat uit de garage van de buren dat u ’s nachts uit de slaap houdt?

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Bert

Zeer goed resum? van wat er speelde de laatste week! Zo mag er vaker 'geblogd' worden op Emerce!!Dank!

Sas

Um? Sheryl Sandberg is een vrouw…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond