Deel dit artikel
-

Nu officieel: Sanoma verkoopt SBS aan Talpa voor 237 miljoen euro

Sanoma bevestigt dat het haar 67 procent aandeel in SBS Broadcasting (SBS) overweegt te verkopen aan medeaandeelhouder Talpa Holding (Talpa) voor 237 miljoen euro. Als onderdeel van de overeenkomst gaat Veronica Uitgeverij in zijn geheel naar Sanoma.

Talpa wordt als gevolg van deze transactie 100 procent eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9). De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders.

Sanoma heeft besloten om te richten op haar zogenaamde ‘strongholds’, oftewel bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. ‘De verkoop aan medeaandeelhouder Talpa Holding geeft SBS uitstekende mogelijkheden haar positie op de Nederlandse markt verder uit te breiden,’ stelt Sanoma.

Welke consequenties de ontvlechting heeft voor het personeel is niet duidelijk. Alle lopende contracten zullen zoals afgesproken worden uitgevoerd.

De uitgever wil zich blijven richten op het cross-mediaal ontwikkelen van merken zoals vtwonen, Ouders van Nu, LINDA., Libelle, Donald Duck en NU.nl. Veronica Uitgeverij – bestaande uit Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide – wordt toegevoegd aan het portfolio en dit biedt volgens de uitgeverij ‘uitstekende mogelijkheden voor synergie met de andere merken’.

‘Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap,’ laat John de Mol weten. ‘De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.’

Talpa zal SBS Broadcasting onderbrengen in het verder te bouwen nieuwe Nederlandse multimediabedrijf met ‘sterke posities’ in televisie, radio, print en online, al ziet het er niet naar uit dat de Telegraaf daar bij gaat horen. De Mol bleef tot vorige week nog aandelen TMG kopen, waarmee het belang inmiddels tot 28,7 procent is uitgebreid. De resterende aandelen worden overgedaan aan Mediahuis. Mocht De Mol zijn belang uitbreiden naar 33,33 procent, dan krijgt Talpa vetorecht en zou hij die overeenkomst nog kunnen blokkeren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond