OMI start flat fee sms-dienst voor adverteerders
ECP-platform Open Mobiel Internet begint samen met de Nederlandse mobiele operators een flat fee sms-dienst.
Adverteerders en uitgevers kunnen binnenkort voor 500 euro via offline uitingen verkeer aanzwengelen naar hun mobiele websites. Daartoe lanceert Open Mobiel Internet (OMI) de dienst Sms9009.nl (site nog niet bereikbaar).
Belangstellenden krijgen voor dat bedrag een trefwoord dat past bij de naam van hun merk of reclamecampagne. Dat trefwoord kunnen ze gebruiken in uitingen in kranten, abri’s, radio, televisie en andere offline media. Consumenten die het trefwoord naar 9009 sms’en, tegen regulier tarief, krijg een link ge-sms’t naar de mobiele site van de betreffende adverteerder.
Joost Ligtvoet, OMI-lid en via zijn bedrijf Biggerworks uitvoerende partij, licht toe: "Het is een pilot tot het einde van het jaar. Het nieuwe is dat adverteerders niet meer per sms afrekenen, maar eenmalig een vast bedrag betalen. Samen met de operators willen we als OMI de drempels voor mobiel internet en mobiel adverteren verlagen".
Bedrijven die de sms-dienst inzetten, kunnen ook een invulbox op hun site zetten. Belangstellende consumenten vullen daar hun mobiele nummer in en krijgen de reclame-link opgestuurd.
Uit een recente steekproef in opdracht van Ernst & Young blijkt dat ongeveer de helft van de mobiele telefoons geschikt is voor mobiel internet. Een kwart zou daadwerkelijk met enige regelmaat mobiel internetten.
Iets meer dan de helft "52 procent geeft aan reclame, aanbiedingen of advertenties te willen ontvangen mits de ontvanger hiervoor toestemming heeft gegeven, een opt-in benadering. Ook geeft 9 procent van de ondervraagden aan zijn mobiele telefoonnummer te willen geven in ruil voor gratis producten", aldus het adviesbureau in zijn Mediabarometer-onderzoek.
KPN houdt momenteel, als sponsor van het Filmfestival Rotterdam, een sms-campagne onder de bezoekers van het festival. Belangstellenden kunnen zich op Tijgerband.nl aanmelden om aan het begin van iedere dag een tekstbericht te ontvangen met de namen van nog niet uitverkochte vertoningen. In ruil voor een 06-nummer krijgt de telecomaanbieder eenmaal het recht de ontvanger te bellen met een commercieel aanbod.
Foto: whiteafrican (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Nosmo King
Jawadde: twee keer de prijs van een SMS betalen om te mogen kijken naar reclame. Kassa! Misschien leuk voor een Belg, maar d'n 'Ollanders zitten toch wat meer op de centen.
qwerty
Wordt niks Te veel handelingen om tot het doel te komen!En wat Nosmo King zegt, Mischien leuk voor een Belg, maar d'n Hollanders zitten toch wat meer op de centen!
Claire Boonstra
Ik denk dat het woord 'reclame-link' in het artikel wat onhandig is gekozen en dat ook leidt tot de 'zuinige' reacties hierboven. Waar het om gaat is dat consumenten, als ze interesse hebben in een geadverteerd produkt (bijv. op een abri-poster, in een tv reclame, print), ter plekke via sms meer informatie of bijv. een proefpakket kunnen aanvragen. Voor adverteerders kan dit een fantastische verrijking zijn van hun bestaande campagnes en om te kunnen experimenteren met mobiel. Het voordeel van deze actie is dat (aangezien het in het begin onduidelijk is of er 10 of 100.000 sms'jes opgevraagd gaan worden), de kosten voor de te versturen sms'jes (met de link naar de mobiele internetsite) vanuit de adverteerders in ??n keer afgekocht zijn. Ik vind het een slim idee – en hopelijk trekt het welwillende maar nog voorzichtige adverteerders over de streep! Claire BoonstraSPRXmobile
Rey
@Claire: als je ter plekke naar een mobiele site wil gaan, dan heb je dus meer aan een url dan een sms met daarin een url. Dat werpt namelijk weer een extra drempel op. Ipv dat trefwoord, kun je ook gewoon de url van je site in een abri, kranten op tv of andere media plaatsen 8)7 Waarom zou je extra tussenstappen genereren(behalve voor 't geld)? Maar goed, als mensen zo dom zijn om zich door bedrijven als Jamba geld uit de zakken te laten kloppen met geinige toontjes die a 10 jaar gratis van het net af te halen zijn, dan zal dit ook wel een suc6 worden….
Claire Boonstra
@rey omdat mobiele URL's wel eens lang kunnen zijn – en dan ben je zo'n tijd bezig met intypen. Of je moet daar een tinyURL ofzo voor gebruiken, maar die is vaak niet voldoende beschrijvend, of goed te onthouden. Bijvoorbeeld voor de campagne van het voedingscentrum, waar 3 verschillende 'ingangen' voor waren (via een abriposter met brood, ofwel met groente of met vis), had je kunnen intypen: http://m.voedingscentrum.nl/hne/brood (of /groente of /vis)Dat is nog wel te doen (er was al veel aandacht besteed aan een zo kort mogelijke URL), maar kost nog steeds wel wat invoertijd. Je kunt ook sms'en: GEZOND1 naar 3669 (of gezond2 of gezond3).Nog makkelijker is het scannen van de QR code (maar niet iedereen heeft de software op het mobieltje – vandaar het alternatief per sms). Ook is het goed om te weten dat in de meeste gevallen door het sturen van een sms'je automatisch het soort toestel kan worden gedetecteerd – en direct de juiste, voor dat toestel geoptimaliseerde versie kan worden gestuurd. Minder 'broken links' of 'deze service is voor dit toestel niet beschikbaar' – dus hogere kwaliteit. En wbt jouw opmerking over geld: in dit geval wordt de verstuurde sms (met link) dus door de adverteerder betaald! Dus 'geld verdienen' is helemaal niet aan de orde – het is juist puur een service geleverd door de adverteerder. De gebruiker hoeft alleen te betalen voor het sturen van het sms'je, tegen reguliere sms kosten (dus geen premium!!). Het is begrijpelijk dat door allerlei obscure sms-diensten mensen enigszins huiverig zijn geworden – dus goede uitleg is en blijft noodzakelijk. Ook gezien de reacties op bovenstaande post!