Deel dit artikel
-

Omslagpunt bereikt: langer op internet dan voor tv

De Amerikaanse consument zit dagelijks langer op internet dan voor de televisie. En mobiele dragers worden langer gebruikt dan de pc. 2013 is het jaar van de grote omslag in medialand.

Een onderzoek van eMarketer laat zien dat hoeveel tijd de Amerikaanse consument doorbrengt met welk scherm. Daarin wordt een beeld bevestigd dat experts al jaren zagen aankomen: internet, en specifieker mobiel internet, verdringt alle andere media.

In het lopende jaar zal de consument per dag 5 uur en 9 minuten doorbrengen met digitale media. De televisie is korter in zicht: 4 uur en 31 minuten. De digitale schermtijd is met veertig minuten toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Alle andere mediavormen leveren een beetje aandacht in.

De helft van de ‘digitale kijktijd’ (pc’s, telefoons en tablets) is voor rekening van desktops en laptops. De andere helft komt van smartphones en tablets. Drie jaar geleden surfte de Amerikaan nog maar 24 minuten per dag tussen apps op zijn toestel. Nu is dat bijna 2,5 uur.

De cijfers laten zien dat in 2014 de grootste groei verwacht mag worden onder eigenaren van tabletcomputers. Die ontwikkeling wordt versneld door de aanhoudende toestroom van nieuwe apparatuur uit de stallen van Apple en Google.

Foto: Sarah Reid (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Robert Boersma

Wat is het toch een bewegelijke markt. Ik denk dat de verhoudingen in Nederland niet wezenlijk anders liggen dan in Amerika.

De verschuiving is naar mijn idee ook nog lang niet klaar. Consumenten zullen steeds meer behoefte hebben om zelf te bepalen wat ze wanneer zien. De TV wereld kan haar borst nog natmaken. Als ze net zo slecht anticiperen op de gewijzigde verhoudingen als kranten dan hebben ze een groot probleem.

Capibaro

Er zit een foutje in het schema. In 2013 consumeert men 5:09 digitaal. Maar als je de onderlinge onderdelen optelt (Online 2:19, Mobile 2:21, Other 0:36) kom je op 5:16.

Marko van Kampen

Het lijkt me dat het hier gaat om zowel overdag/zakelijk gebruik van internet/computers/tablets, als ‘recreatief’ gebruik. TV als manier om video content te kijken staat volgens mij nog altijd undisputeded bovenaan. Pas als we meer tijd ‘recreatief’ online doorbrengen, dan voor een TV zitten te wachten wat komt, is er een echt omslagpunt. Neemt niet weg dat de tijd die we doorbrengen achter/met een scherm idiote vormen heeft aangenomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond