Omslagpunt bereikt: meer geld naar web dan krant

In Amerika gaat voor het eerst meer reclamegeld naar online kanalen dan naar papieren kranten. De dalende trend zet bij kranten waarschijnlijk voort.
Consumenten in Amerika zijn per dag ongeveer even lang online als dat ze televisie kijken. Het gedrag in mediaconsumptie verandert, ook in Nederland, en adverteerders zetten de achtervolging in. Onderzoeksbureau Emarketer toont hoe papieren kranten hun omzet zien dalen ten gunste van online bestedingen.
Emarketer presenteerde gisteren onderzoekscijfers waaruit fundamentele verschuivingen blijken in mediabestedingen:
Bedrijven geven vergeleken met vijf jaar geleden nog maar de helft van hun reclame-dollars uit bij kranten. Online uitgaven verdubbelden sinds die tijd. Emarketer verwacht dat bedrijven dit jaar voor 25,8 miljard dollar uitgaven aan internetreclame en 22,8 miljard bij kranten.
In het voorjaar van 2010 werd duidelijk dat krantenbedrijven in Amerika ook een serieus probleem hebben. Ze leveren op het web namelijk ook omzet in, geheel tegen de algemene trend in.
Zie ook: ‘Meer kranten worden enkel elektronisch uitgegeven’ (video-interview Erik Schut van Woodwing op Emerce.nl op 1 september 2010)
Foto: pedrosimoes7 (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond