Deel dit artikel
-

Omzet Zooplus Nederland: 28 miljoen euro

Online dierenwinkel Zooplus boekte in Nederland in 2012 een omzet van 28 miljoen euro, veertig procent meer dan het jaar ervoor. De Europese keten als geheel verkocht voor 336 miljoen euro aan kattenbrokjes, paardenvoer riempes en kluifjes.

Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf onlangs publiceerde (PDF). Het jaarresulaat van het beursgenoteerde Duitse bedrijf werd in januari al bekendgemaakt, maar nu rapporteert de onderneming de resultaten vrij gedetailleerd.

Nederland blijkt het na Duitsland en Frankrijk de grootste omzetbijdrage te leveren. Het verkooptotaal nam afgelopen jaar met acht miljoen euro toe. Die veertig procent groei is iets meer dan het internationale gemiddelde van 36 procent.

Afgelopen jaren investeerde het bedrijf veel in de acquisitie van nieuwe klanten. Die kosten drukken zo zwaar op het resultaat dat er netto structureel nog geen zwarte cijfers worden geschreven. Voor Burda, een van de grootste aandeelhouders, is dat geen bezwaar. De uitgeverij is bereid nu fors te investeren om op later de zoete vruchten te plukken. De nettoresultaat kwam in 2012 uit op een verlies van twee miljoen euro.

Zooplus won in 2012 1,6 miljoen nieuwe klanten, wat het totaal op 5,9 miljoen brengt. De onderneming gaat zich meer richten op klantbehoud, wat ook een positief effect op de winst moet hebben.

De waarde van de Europese markt voor dierenspeciaalzaken wordt geschat op 22 miljard euro. Van die markt heeft Zooplus, gemeten naar omzet, nu 1,5 procent in handen. Het bedrijf bedient zijn twintig afzetlanden vanuit twee logistieke centra, een in Duitsland en een in Tilburg.

Sinds ruim een maand heeft Zooplus Nederland, met kantoor gevestigd in Rotterdam, een grote lokale pure player erbij als concurrent in de vorm van bol.com.

Foto: Omaroboro (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Autobench.nl

Zo die zijn goed bezig zeg… Op onze webshop verkopen we misschien iets minder, maar er is in ieder geval nog wel een stukje rendement te halen. Wat is de strategie hier achter? Zorgen dat de retail eerst kapot gaat en dan de prijzen sterk verhogen? Ik vraag me af of je van het brood van morgen eten kunt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond