Deel dit artikel
-

Omzetaandeel partners bol.com naar 62 procent

Derde partijen waren eind eerste kwartaal goed voor 62 procent van de Nederlandse omzet op bol.com, een stijging van 17 procent in een jaar. De rol van bol.com zelf verandert fundamenteel.

Dit beeld wordt duidelijk in de net verschenen Platform Monitor, die het e-commerceplatform publiceerde (PDF). Daarin staan actuele cijfers over het eerste kwartaal in vergelijking met vorig jaar.

Het overzicht laat zien dat een groot deel van de verkooppartners bol.com ‘er bij doen’. Voor zeventig procent is het platform geen integraal onderdeel van verkoopsysteem. Ruim dertienduizend handelaren hebben hun eigen verkoopsysteem gekoppeld met dat van Nederlands grootste e-commerceplatform. Hierdoor kunnen zij alle verkopen vanuit een centrale plek beheren. Bij de overige 32.000 verkopers is dat nog een gescheiden proces.

“De groei per maand is stabiel en gaat gelijk op met de toename van het aantal nieuwe partners elke maand”, zegt bol.com. Dat geeft aan dat de automatiseringsgraad bij partners niet oploopt.

Wel is duidelijk dat bol.com behalve als verkoopplatform ook als reclameplatform wordt herkend. In december gebruikte 26 procent van de verkopers de mogelijkheden die retailmedia hen bood. Dat is jargon voor de ingebakken reclamesystemen op bol.com, bijvoorbeeld gesponsorde vertoningen tussen de zoekresultaten. Het gemiddelde gebruik van ‘Adverteren via bol.com’ lag afgelopen zes maanden rond de 24 procent.

In een jaar tijd is het assortiment met 42 procent toegenomen op bol.com. Tot 35,3 miljoen in januari. De stijging is te verklaren door de sterke toename van het aantal ondernemers dat assortiment is gaan aanbieden op het platform.

Deel dit bericht

3 Reacties

Hans

Als consument merk ik dat ik ‘levering door partners’ producten bij bol.com inmiddels mijdt; talloze fake reviews (door de partners zelf gepost), AliExpress producten die 3 keer over de kop worden aangeboden en leveringsperikelen doen wat mij betreft afbreuk aan het ooit solide bol.com imago.

Michel

Op de UX en customer support na is er bijna geen verschil meer tussen BOL en Amazon. Strengere curatie van partners en producten zou een positief onderscheid kunnen maken. Er staat inderdaad echt teveel AliExpress troep op inmiddels.

Mirjam

Het probleem van slechte ervaringen met verkooppartners zal alleen maar meer worden in de toekomst. Bol.com staat vol met Aliexpress zooi. Helaas beginnen dropshippers zich nu ook de begeven op de verkoopplaatsen (o.a. ook op Amazon).

Zolang veel mensen blijven kopen, blijft het voor Bol.com en de verkooppartners aantrekkelijk.

Ikzelf kijk alleen nog maar naar producten geleverd door Bol.com zelf of het moet van een betrouwbare winkel zij zoals Petsplace.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond