Omzetgroei Google richting nul
De tijd van dubbelcijferige groei van de omzetcijfers bij Google is even voorbij. Als gevolg van de mondiale economische crisis boekt het bedrijf een verkoopstijging van 14 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. De eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Google gisterenavond, na sluiting van de Amerikaanse beurs, presenteerde.
In de drie maanden tot eind juni boekte Google een omzet van 5,52 miljard dollar. Dat is 13,9 miljoen meer dan in het eerste kwartaal en drie procent meer dan in de periode een jaar geleden. Niettemin wist het bedrijf, door scherp op de kosten te sturen, de nettowinst met 18 procent op te schroeven tot 1,48 miljard dollar.
(omzetontwikkeling)
Directievoorzitter Eric Schmidt: “We hebben een goed kwartaal achter de rug, zeker als je de aanhoudende tegenvallende economie in aanmerking neemt. In een aantal markten zien we een schijnbaar herstel optreden, in het bijzonder bij Shopping en Travel. De financiële markten blijven echter achter”.
De economische malaise is volgens Schmidt ook niet zo erg geworden als hij een half jaar geleden dacht: “We zien nu niet de neerwaartse spiraal die we een half jaar geleden
verwachtten”.
Youtube gaat zeker winst maken
Tweederde van de omzet is afkomstig uit reclamekliks bij Googles zoekmachine en Gmail. Eenderde is afkomstig uit reclamekliks uit het AdSense-programma, waarbij particuliere sitebeheerders hun reclameruimte door Google laten exploiteren.
De specificatie van de cijfers laat ook zien, dat Google nu 53 procent van zijn omzet buiten de Verenigde Staten boekt.
Schmidt zegt dat het bedrijf zijn aandacht nu op drie terreinen richt: display advertising (banners), mobiele ontwikkelingen en applicaties (zoals Google Docs en Apps for Enterprise).
De overgenomen DoubleClick-technologie is nog niet geïntegreerd met Googles eigen systemen, maar het bedrijf zegt wel vergevorderd te zijn. Bovendien merkt het bij adverteerders toenemende belangstelling voor beeldreclame.
Youtube is een van de kanalen waar Google geld hoopt te verdienen met beeldreclame. Schmidt: “Youtube ligt op koers. Het aantal videovertoningen waar we geld aan kunnen verdienen is afgelopen jaar verdrievoudigd. Maandelijks verdienen we al aan miljarden videovertoningen. Youtube wordt op termijn zeker een goed winstgevende activiteit”.
Wereldprimeur in België
Google gaf in het tweede kwartaal 139 miljoen dollar uit aan kapitaalbestedingen. Een groot deel daarvan gaat, traditioneel gezien, naar de bouw van datacentra. Daarvan heeft het er nu circa drie dozijn verspreid over de wereld. De meest recente opening van een datacentrum is die in België. Dat gebeurde in de afgelopen weken.
Het unieke aan de serverboerderij in Wallonië is dat het geen koelsystemen heeft. Alle koeling van de servers geschiedt met behulp van natuurlijke bronnen, zoals lucht en water. Op het moment dat dat onvoldoende is, schakelt Google het hele Belgische gebouw simpelweg uit. De taken van dat betreffende datacentrum worden dan simpelweg door een andere supercomputer overgenomen.
Uit de toelichting op de kwartaalcijfers blijkt tevens dat de investeringen in Android en mobiele diensten niet onzinnig zijn. Mobiel zoeken blijkt geen vervánging te zijn van Google’en op de desktop, maar een aanvulling erop. Consumenten gaan niet anders, maar maar zoeken. Google hoopt daarvan te profiteren wanneer die mobiele surfers ook meer advertenties gaan klikken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond