Deel dit artikel
-

Omzetniveau reclamemarkt daalt naar niveau 2006

Het omzetniveau in het reclamewezen is sinds 2006 nog niet zo laag geweest. Dat zegt het CBS. In het eerste kwartaal van 2012 is er voor de vierde keer op rij minder omzet behaald. De daling is in sterkte wel licht afgenomen.

Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 is de omzet met 5,3 procent afgenomen. De afname was ook aanzienlijk sterker dan in de totale zakelijke dienstverlening. Hier werd in het eerste kwartaal van 2012 0,3 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Van alle ondernemers in de zakelijke dienstverlening doen alleen de architecten en de markt- en opinieonderzoekers het slechter dan de ondernemers in het reclamewezen.

Vergeleken met een kwartaal eerder is het aantal ondernemers werkzaam in de branche van het reclamewezen en marktonderzoek dat negatief gestemd is over de ontwikkelingen van het economisch klimaat dan ook toegenomen. Per saldo was één op de tien ondernemers van mening dat het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2012 was verslechterd. De verwachtingen voor de economische ontwikkelingen in het tweede kwartaal zijn per saldo nagenoeg neutraal. Er zijn bijna net zoveel ondernemers die een verbetering verwachten als ondernemers die een verslechtering voorzien.

Per saldo verwacht ruim tien procent dat de omzet in het tweede kwartaal van 2012 zal toenemen. Dit percentage is nagenoeg gelijk aan dat van de totale zakelijke dienstverlening. Het aantal ondernemers dat een verhoging van de tarieven verwacht, is net iets groter dan het aantal dat een verlaging voorziet. De bedrijven in het reclamewezen en marktonderzoek die een toename van de werkgelegenheid voorzien, zijn licht in de meerderheid. Per saldo verwacht bijna één op de twintig ondernemers een toename van het personeelsbestand.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond