Deel dit artikel
-

Onder 65-plussers neemt aandeel online shoppers het sterkst toe

Onder 65-plussers is het aandeel online shoppers het sterkst toegenomen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2018 van het CBS.

In 2018 geeft 78 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder, ongeveer 11,5 miljoen mensen, aan iets online gekocht te hebben. In 2012 ging het nog om 64 procent.

Het aandeel online kopers is het sterkst gestegen bij 65-plussers, van 25 procent in 2012 naar 45 procent in 2018. Van de 25- tot 45-jarigen zei 94 procent in 2018 iets online gekocht te hebben, en van de 45- tot 65-jarigen 83 procent. In 2012 was dat nog respectievelijk 83 en 64 procent.

De overgrote meerderheid kocht goederen of diensten bij Nederlandse webwinkels: 69 procent deed dat in 2018. Ongeveer een op de drie kocht ook goederen of diensten uit andere EU-landen. Bijna een kwart kocht producten uit andere delen van de wereld.

Nederlanders zeggen ook vaker aankopen te doen. Een kwart kocht drie, vier of vijf keer iets online in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 10 procent deed dit zes tot tien keer en 9 procent kocht vaker dan tien keer iets online.

Naast de frequentie van de online aankopen neemt ook het aankoopbedrag toe. Het bedrag dat in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek aan online aankopen is besteed, ligt vaak tussen 100 en 500 euro. Een kwart van de Nederlanders deed gedurende die periode aankopen in die prijsklasse. In 2012 was dat 18 procent.

Dit jaar heeft 6 procent van de Nederlanders het afgelopen kwartaal voor duizend euro of meer online aangeschaft. In 2012 was dat 3 procent.

Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). De grootste groei is te zien in de categorieën kleding of sportartikelen en huishoudelijke goederen en apparaten. In 2012 gaf achtereenvolgens nog 31 en 16 procent aan deze producten gekocht te hebben.

Van alle goederen en diensten die online aangeschaft worden, is de verkoop van films, muziek en boeken het minst gestegen. 15 procent zei die in 2012 online gekocht te hebben, in 2018 was dat 16 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond