Deel dit artikel
-

Online bestedingen Nederlandse consument verdubbelen tot 2020

De Nederlandse consument shopt al makkelijk online, maar een onderzoek van ShoppingTomorrow laat zien dat dat nog eens verdubbelt tot 2020. Een derde van de consumenten verwacht zelfs minder de stadscentra te bezoeken tegen die tijd.

De grootste groei wordt verwacht in het segment food en near food. Dat maakt nu 1 procent van de consumentbestedingen uit, maar dat zal over vijf jaar zijn opgelopen tot naar verwachting zestien procent. Makers van maaltijdboxen en supermarkten spelen zetten de eerste stappen in dit segment.

Het segment Kleding zal qua bestedingen ook nog eens verdubbelen, verwachten de onderzoekers.

De onderzoekers: “Kijkend naar het type winkels, wordt in 2020 het belang van online multi-brand pure players groter. Dat zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl. Van de consumenten verwacht 41 procent hier in 2020 het meeste geld uit te geven.“

“Met name jongeren hebben in 2020 een grotere voorkeur voor online multi-brand pure players (48%). Vijftigplussers (57%) daarentegen verwachten dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij multi-brand stores en warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.”

Hoge parkeerkosten, drukte en onbereikbaarheid zijn voor significante aantallen consumenten motieven om steeds vaker de binnensteden te mijden. Internet biedt hen prima alternatieven.

Foto: Taylor (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond