-

Alibaba’s e-commerce expansie naar het Westen

China begint gestaag een reële bedreiging te vormen voor de westerse e-commerce markt. Waar Amazon al jarenlang de westerse markt domineert, is er vanuit China de afgelopen tien jaar serieuze concurrentie bijgekomen. Op dit moment zijn het voornamelijk Chinese webshops zoals MiniInTheBox, DealExtreme en Chinavasion die al actief gebruikt worden in het Westen, maar de verwachting is dat deze balans snel zal omslaan in het voordeel van het Alibaba concern. Zo haalt Alibaba inmiddels al meer omzet binnen dan Amazon en eBay samen.

Alibaba’s dochter voor de internationale markt, AliExpress, heeft sinds zijn oprichting een enorme groei doorgemaakt. AliExpress is de internationale B2C website van Alibaba, waar Chinese bedrijven hun waar aan kunnen bieden aan klanten die zich in het Westen bevinden. Analisten verwachten dat deze internationale expansie Alibaba op korte termijn zal helpen haar marktaandeel flink te laten toenemen.

Groei via AliExpress

Alibaba’s CFO Joe Tsai is in een interview met Forbes dieper ingegaan op de vraag hoe Alibaba zich op de westerse markt wil begeven. Volgens Tsai is het antwoord dat de vele Chinezen die in het Westen wonen sites zoals AliExpress populair zullen gaan maken in hun omgeving. Hij haalt hierbij het voorbeeld van Facebook aan, dat via mond op mond reclame groot is geworden. Jack Ma, oprichter van Alibaba, bevestigt het beeld dat Tsai schetst. Al in 1999 suggereerde Ma dat hij met Alibaba naar de VS wilde, door te stellen dat de ‘echte’ competitie zich niet in China bevond maar in Silicon Valley. Tijdens een persconferentie in Hong Kong in aanloop naar de beursgang van Alibaba in 2014 liet Ma in bijzonder duidelijke taal weten dat de westerse markt hét doel is van Alibaba. Zo zei Ma dat het de bedoeling is van Alibaba om na de beursgang op een agressieve wijze uit te breiden naar Europese en Amerikaanse markten.

BRIC landen als gateway

Volgens Jack Ma zal de uitbreiding worden gerealiseerd door AliExpress als eerste te laten concentreren op de Braziliaanse en Russische markten. Deze focus past in een bredere groeistrategie, waarin deze landen een gateway moeten vormen naar de westerse markt in de VS en Europa.

Met name de huidige situatie op de Braziliaanse markt laat zeer helder zien wat de impact is die Alibaba de komende jaren waarschijnlijk in het Westen zal hebben. Vier jaar na de introductie van AliExpress is Alibaba nu in Brazilië de derde speler qua e-commerce omzet, na Amazon en eBay. De cijfers van AliExpress zijn indrukwekkend:

  • Waar gedurende de zomer van 2014 AliExpress in Brazilië al drie keer zoveel bezoekers trok als eBay, is dit verschil in januari 2015 opgelopen tot bijna acht keer zoveel. AliExpress trok in januari 2015 bijna 90 miljoen;
  • Bezoeken uit voornamelijk Brazilië en Rusland hebben ertoe geleid dat het wereldwijde verkeer bij AliExpress de afgelopen twee jaar explosief is gegroeid met meer dan 1200 procent, waarbij verreweg de grootste groei de afgelopen maanden optrad;

Alibaba

  • De Braziliaanse groei zorgt ook op internationaal vlak voor indrukwekkende cijfers: met 663 miljoen wereldwijde hits in januari 2015 komt AliExpress bijzonder dichtbij eBay, dat in januari 2015 in totaal 704 miljoen wereldwijde hits;
  • Van Q3 2013 tot Q3 2014 is de omzet van AliExpress verdubbeld tot 68 miljoen dollar. Dit is voornamelijk te danken aan de Braziliaanse en Russische markt;
  • Op dit moment haalt AliExpress in Brazilië van alle e-commerce websites al de meeste orders binnen, elf miljoen tussen juli en september 2014.

Bij het veroveren van de Braziliaanse markt zoekt Alibaba samenwerking met lokale partners, waaronder postbedrijf Correios, om alle hobbels in service en levertijd uit te effenen. Bovendien biedt deze samenwerking Braziliaanse producenten de mogelijkheid om gemakkelijk hun producten af te zetten op de Chinese markt. Dit kan via twee platformen van Alibaba: Tmall.com, Alibaba’s B2C platform dat zich puur richt op de Chinese markt, en Alibaba.com, het wereldwijde B2B platform van Alibaba.

Ook in Rusland timmert Alibaba flink aan de weg. Het afgelopen jaar is ook AliExpress in Rusland de grootste e-commerce site geworden met ruim 70 miljoen bezoekers per maand. De gemiddelde orderwaarde is in Rusland met 25 dollar per order wat lager dan in Brazilië, maar het aantal verkopen dat op dit moment in Rusland plaatsvindt op AliExpress is hoger dan de VS en het VK samen.

Buiten Brazilië en Rusland is in sommige westerse landen de opmars van Alibaba al terug te zien in de cijfers. In Europa zien we dat AliExpress aan populariteit wint in Turkije en Spanje, maar ook in de VS laat AliExpress een groei in verkeer zien. Omzetcijfers zijn in Nederland niet bekend, maar AliExpress blijkt in Nederland al de derde positie te hebben van meest populaire shopping websites, na Marktplaats en Bol.com! Daarmee laat AliExpress in Nederland eBay, Zalando en Wehkamp qua hits achter zich.

Het is de vraag hoe snel deze beoogde uitbreiding van Alibaba in het Westen daadwerkelijk zal plaatsvinden, en of het inderdaad zal lukken om de bestaande spelers te slim af te zijn. Het lijkt onvermijdelijk: ook in Nederland zullen we meer van Alibaba gaan horen.

Uit onderzoek dat in 2014 is uitgevoerd door GfK voor Shopping2020, blijkt dat zo’n 30 procent van de Shopping2020 experts verwacht dat Alibaba een negatieve invloed zal zijn voor hun bedrijf. Verwacht u dat uw bedrijf de komende jaren hinder zal ondervinden van Alibaba’s opmars in het Westen? En merkt u nu al de gevolgen van de kleinere Chinese webshops als LightInTheBox?

Dit artikel komt voort uit ons onderzoek over handelsplatformen, dat in het kader van Shopping2020 in samenwerking met 25 experts tot stand is gekomen.

Foto: Christopher Penler / Shutterstock.com

Deel dit bericht

7 Reacties

Jeroen Bos

Spannende tijden! Gelukkig zijn nu meer bedrijven “bezorgd” over de gevolgen van nieuwe toetreders. Wellicht wordt er nu wél nagedacht over strategie. En niet zoals de vele bedrijven die de afgelopen jaren te laat of niet hebben geschakeld op het veranderende gedrag van consumenten. Ikzelf ben een groot fan van Chinese webwinkels omdat ze assortiment bieden wat wij hier in West Europa niet hebben. Zie daar…… het eerste verbeterpunt voor NL bedrijven….diversiteit in aanbod. Heeft dus niets met online te maken! @Robin: Wel is het belangrijk om onderzoeken zelf ook tegen het licht te houden. De verkeerscijfers van diverse tools kunnen vreemde dingen laten zien. Wellicht overheen gekeken, maar nummer 4! is geen shoppingsite maar een schooladministratie omgeving waar vrijwel alle middelbare scholen, docenten en leerlingen in NL dagelijks permanent gebruik van maken voor agenda, huiswerk, cijfers, absentie etc.

Verder leuk stuk en mooie inkijk in de opkomende ecommerce grootmachten.

Robin Gabriner

Bedankt voor je reactie, Jeroen. Ik heb sterk het idee dat de meeste Nederlandse retailers China en Alibaba een ver-van-mijn-bed-show vinden. Wat mij betreft zeer ten onrechte.

Ik zou graag willen ingaan op je opmerking over de nummer vier op de lijst (Magister). Allereerst, erg scherp gevonden! Het klopt dat de definitie van “Shopping websites” door Similarweb op sommige vlakken gebrekkig is. Dat neemt niet weg dat de traffic cijfers die de site laat zien, bij benadering wel correct lijken te zijn. Dat in ogenschouw nemende lijkt AliExpress zeker hoger te staan dan bekende e-commerce sites zoals Wehkamp, Zalando of H&M. Dit beeld wordt overigens bevestigd door analytics website Alexa: http://www.alexa.com/topsites/countries;1/NL

Ed Sander

Een paar opmerkingen over dit artikel.

Alibaba maakt inderdaad meer omzet dan Ebay en Amazon, maar dat is grotendeels op de binnenlandse markt.

Ik geloof niet dat Chinezen die in het buitenland wonen Aliexpress populair gaan maken. Zij maken namelijk geen gebruik van Aliexpress maar van Taobao en Tmall (beide Chineestalig). Er is voor zover ik weet niet eens een Chinese versie van Aliexpress.

Jack Ma en Ma Yun zijn dezelfde persoon (Ma Yun is zijn Chinese naam).

Gezien bijna niemand Aliexpress kent lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat deze site meer bezoeken krijgt dan een Wehkamp en Zalando.

Hoewel sommige media dat claimen heeft Jack Ma volgens mij nooit gezegd dat hij agressief wil uitbreiden naar de VS en Europe. In tegendeel, Alibaba is juist Chinese consumenten aan het helpen spullen *vanuit* het Westen te kopen. Wat Ma wel heeft gezegd is dat Europa en de VS goed ontwikkelde markten zijn op het gebied van e-commerce en dat het daarom lastig zal zijn met lokale partijen te concurreren. Ma heeft in de strijd met eBay in China geleerd hoe flink het mis kan gaan als je een lokale partij te lijf gaat. Kortom, voor sommige partijen biedt Alibaba misschien wel meer kansen dan bedreigingen.

Maar we moeten eerst maar eens wakker worden en goed kijken wat er in China gebeurt. Goed dat je daar aan bijdraagt Robin!
Ik schrijf er zelf al 3 jaar over en de gebundelde columns zijn gratis te downloaden op http://www.chinatalk.nl

Mvg,
Ed

Arash Azizi

Interessant artikel Robin, denk dat webwinkels in Nederland hier zeker wat van gaan merken. Ben vooral ook benieuwd hoe de mensen in het Westen kijken naar garantie e.d. voor bijv. elektronische apparaten die uit China komen. In Nederland kun je terug naar de winkel of contact opnemen met de importeur. Hoe gaat dat straks met China?

Z.Eur

Westerse bedrijven zouden zich wel degelijk zorgen moeten maken over Aliexpress/Alibaba.
Met de houding dat het toch allemaal enkel betrekking heeft op de Chinese binnenlandse markt, sta je voor je het weet buiten spel.
Aliexpress is zo vriendelijk voor consumenten dat enkel de koud-water vrees zoals garantie hen tegenhoudt. Natuurlijk is PostNL met hun achterlijke tarieven een factor die de concurrentie bemoeilijkt.
Ook Europese bedrijven zouden deel moeten nemen aan een Alibaba-achti platform met al hun kwaliteitsproducten want in de toekomst geeft dat je een alternatieve afzetmarkt voor zelfs de meest exotische producten die je anders nooit zou verkopen. De kracht van dit soort sites is dat je een enorme keuze hebt tegen normale prijzen (prijzen voor de consument op bv Aliexpress zijn echt geen dumpprijzen, die liggen vermoedelijk een stuk lager als je grote aantallen als groothandel op Alibaba koopt).

@Arash Azizi
>>Ben vooral ook benieuwd hoe de mensen in het Westen kijken naar garantie e.d. voor bijv. elektronische apparaten die uit China komen.
Voor goedkopere producten krijg je meestal gewoon een nieuw exemplaar toegestuurd. Soms moet je het oude apparaat retourneren maar soms hoeft dat zelfs ook niet.
Voor grotere apparaten hangt het er vanaf wie de leverancier is.
In het gunstigste geval hebben ze een vertegenwoordiger in het land zelf maar in veel gevallen beperkt het zich tot het toesturen van onderdelen of een nieuw exemplaar.
In de 3~4 keer dat ik er zelf mee te maken had was de service snel en vriendelijk.
De Chinese bedrijven zijn zeer klantvriendelijk en spreken over het algemeen gewoon Engels.
Verder merk je de laatste jaren dat er ook steeds meer niet-Chinese bedrijven meedoen wat nog meer keuze oplevert.

Tom

Ali baba is nu al oververtegenwoordigd in de zoekresultaten op bepaalde thema’s. De impact is huge en wordt ernstig onderschat. Ik denk dat een groot deel van webshops in Nederland er directe concurrentie aan ondervind.

Robin Gabriner

Hartelijk dank voor alle reacties.

@Ed: Bedankt voor het aangeven, ik heb de namen nu gelijk getrokken zodat op beide plekken naar Jack Ma gerefereerd wordt.

Wat betreft je opmerkingen over Tmall vs AliExpress: Tmall is echt bedoeld voor de Chinese interne markt. Het is er voor zover ik weet dan ook niet mogelijk om te betalen met credit cards of via andere gangbare manieren. Ik denk dat Tsai doelt op de vele Chinezen die zijn geïntegreerd in het Westen, Engels spreken, maar toch Chinese producten willen kopen.

Wat betreft de grootte van AliExpress in Nederland valt er qua omzet nog erg weinig over te zeggen, maar qua bezoekersaantallen wel het een en ander. Je zegt dat “bijna niemand Aliexpress kent”, maar volgens ons onderzoek in het kader van Shopping2020 (https://www.shoppingtomorrow.nl/Handelsplatformen/Handelsplatformen_vanuit_consumentenperspectief/Bekendheid_handelsplatformen) blijkt dat AliExpress in Nederland op plek 14 staat van meest bekende shopping sites. Hoe dit zich vertaalt in de posities die Similarweb en Alexa laten zien is mij onduidelijk, maar het laat in elk geval zien dat AliExpress ten eerste veel bekender is dan men zich realiseert, en ten tweede dat het kennelijk aan een opmars bezig is.

@Arash en Z.Eur: Ik heb het idee dat men in het Westen nog wel huiverig is voor de aankoop van producten uit China, voornamelijk vanwege garantieredenen. Bij veel kleinere Chinese webshops blijkt de garantie en klantenservice ook erbarmelijk, maar juist op dit punt excelleert AliExpress. Hun klantenservice is zeer klantgericht, en zoals Z.Eur ook insinueert, lopen wij op sommige vlakken in Nederland op dit gebied zelfs achter.

Ik denk uiteindelijk dat het voor de Nederlandse retailer steeds belangrijker wordt om na te denken over zijn strategie, omdat blijkt dat de e-commerce markt aan een flinke verandering onderhevig is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond