Deel dit artikel
-

Online enige lichtpuntje in cijfers Macintosh Retail Groep

De online omzet van modehuis Macintosh Retail Groep is gemiddeld met 11 procent gestegen. Niettemin blijft het aandeel bescheiden: slechts 7 procent van van de mode-omzet is online gerelateerd.

De omzet van Macintosh Retail Group kwam in het eerste halfjaar van 2013 43,8 miljoen lager uit dan in het eerste halfjaar van 2012 (pdf). De online omzet steeg in het eerste halfjaar voor de volledige groep met 9,3 tot 20,5 miljoen, oftewel 5,4 procent van het totaal.

De toenemende verkoop via externe online en offline platformen zoals Amazon, Wehkamp en House of Fraser, maakt nu integraal deel uit van de cross channel strategie, aldus het bedrijf. De online aanpak is rendabel vanwege de bestaande infrastructuren, waarvan gebruik kan worden gemaakt zonder additionele investeringen, aldus het bedrijf.

De online groei was ongeveer het enige lichtpunt het afgelopen half jaar: Tegen het extreem koude voorjaar van 2013, waardoor veel minder zomerschoenen en tuinmeubilair werden verkocht, viel niet aan te vechten. De combinatie van slecht weer en minder bezoekers aan de fysieke winkels waren de reden voor de omzetdaling met tien procent in de eerste jaarhelft, aldus CEO Frank De Moor in een toelichting op de halfjaarcijfers. ‘Als de omzet achterblijft proberen retailers om daar met hoge actiekortingen verandering in te brengen. Dit hebben wij ook gedaan, maar wel heel gedoseerd. Sturing op cash, margebehoud en kostenbesparing hadden prioriteit.’

De groep gaat ruim 110 fysieke winkels sluiten tussen nu en 2015.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond