Deel dit artikel
-

Online industrie overlegt met OPTA over cookiewet

Vertegenwoordigers van de online industrie zijn in gesprek met de OPTA over wat de beste manier is om de cookiewet te implementeren.

Uitgeverij Sanoma, reclamenetwerk Zanox/M4N en brancheorganisatie IAB zijn drie partijen die aangeven dat ze regelmatig met de toezichthouder hierover spreken.

De achterban van het IAB, bedrijven die actief zijn met online reclame, vindt de nieuwe Telecomwet te onduidelijk om correct te kunnen implementeren. Volgens een bepaling in de wet moeten bedrijven toestemming vragen om privacygevoelige cookies te plaatsen. Enkel als ze die toestemming krijgen, mogen ze de online gedragingen van de websurfer volgen. Het ziet er echter naar uit, dat het overgrote deel van de internetters die toestemming niet geeft. Daardoor kunnen IAB-leden en uitgevers veel omzet verliezen.

Met de OPTA wordt nu per type cookie bekeken wat de beste scenario’s voor implementatie zijn.

Sanoma vraagt helemaal geen toestemming om cookies te plaatsen. De uitgever plaatst ze gewoon. Enkel als de internetter aangeeft dat hij dat niet wil, dan worden ze verwijderd (opt-out). Een woordvoerder: “De eerste stap is de consument goed te informeren over wat cookies zijn en doen. Tot we meer duidelijkheid hebben van de OPTA hanteren we een opt-out. Daarna passen we de opt-in toe.”

Affiliatemarketingnetwerk Zanox/M4N zegt: “Op dit moment zijn ze druk bezig met de implementatie van het tweede gedeelte van de cookiewetgeving, de ondubbelzinnige opt-in, maar pakken de compliance in twee fases aan. Eerst de informatievoorziening en daarna de opt-in. Er worden scripts voor de publishers beschikbaar gesteld die publishers met enige technische kennis zelf in hun website kunnen integreren. Daarnaast wordt er op dit moment ook gewerkt aan een WordPress-plugin. Beide zitten in de testfase en er wordt ondertussen nauw overlegd met de OPTA en het CBP.”

De woordvoerster legt de werking uit: “Het is de bedoeling dat je bij het laden van de pagina een nieuw venster krijgt waarin toestemming wordt gevraagd voor het plaatsen van cookies. De bekende balk erboven, waarin het plaatsen van cookies wordt aangekondigd, zoals sommige (Engelse) websites nu hanteren, wordt door de OPTA niet als compliant met de wet gezien.”

Van de vijftienhonderd grootste sites in Nederland voldoet vrijwel geen enkele strikt aan de cookiewet. Meer dan de helft plaatst ongevraagd ook cookies van derde partijen, aldus een steekproef van Cookiechecker.nl. Ook 125 grote e-commercebedrijven en driekwart van de gemeenten nemen een afwachtende houding in.

Het is nog niet duidelijk wanneer IAB zijn leden kan informeren over de uitkomst van de gesprekken met telecomtoezichthouder OPTA. Zanox/M4N deelt zijn ervaringen in de loop van september met collegabedrijven.

Foto: Albert Law (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Jorn Eiting - Synz BV

Het blijft bijzonder dat in tijden van crisis en een trage herstellende Europese economie (tov de VS) een van de weinig groeiende industrieën wordt aangepakt middels onduidelijke wetgeving. En Nederland dan ook nog eens WEER het braafste jongetje uit de klas wil zijn, wanneer worden we nou eens het beste/slimste jongetje uit de klas? Bedrijven gaan straks buiten onze landsgrenzen zitten om wille van dit soort non-discussies.

Jochem Vroom

100% met Jorn eens, complete tijdverspilling dit. Veel geld voor innovatie gaat naar onzinnige ontwikkeling & uurtjes van advocaten. (die nog steeds 200 euro per uur vragen)

Slimme timing ook als aan de andere andere kant de Nederlandse politiek schreeuwt om innovativiteit & ondernemerschap. * zucht*

Kelly

Daarbij lijkt het mij ook nog eens mateloos irritant als je bij het laden van elke (nieuwe) webpagina een scherm krijgt omtrent de cookies. Ik heb het via mijn smartphone al een keer gehad dat er een dergelijke melding kwam, en die kreeg ik dus niet weg, waardoor ik nooit op de website kon komen.

Frank Dittner

Daarnaast is het gewoon heel irritant dat er aan het fundament van internet (en retail algemeen) wordt gezaagd.

Als je als klant bij een fysieke winkel komt en de winkelier weet je naam en raadt producten voor je aan, dan is daar niks mis mee. Doe hetzelfde op internet en er wordt met het grote privacy monster geschermd.

Zullen we overigens ook meteen alle TV-zenders reclame-vrij maken? Dan moet je als kijker wel even € 15,-/maand per zender gaan betalen. Of zouden mensen dat een raar idee vinden? In essentie is het hetzelfde namelijk

Het is gewoon jammer dat veel energie en moeite opgaat aan deze wazige en nutteloze wetgeving. Een opt-out systeem zou inderdaad veel beter zijn. Mensen die er echt een probleem mee hebben, biedt je gewoon de mogelijkheid (ook al hebben mensen die mogelijkheid nu ook al) om tracking te disablen, de rest van de mensen laat je mooi met rust.

koningwoning

In plaats van alleen klagen is het komen met een oplossing wellicht handiger.

Ja we weten dat het onwerkbaar is… dat vind iedereen hier….
Maar een beetje hand in eigen boezem is niet verkeerd…. we hebben wel mensen zo kapot geïrriteerd dat men dit dus via de politiek wil oplossen. Wellicht is het mateloos irriteren van mensen niet de beste optie… dus moeten we met een nieuw model komen waardoor de toegevoegde waarde van advertising zowel voor de gebruiker als voor de adverteerder van hogere waarde wordt:

Bijvoorbeeld – niet meer knipper / stil / knipper / stil / knipper / stil waardoor je oog er elke keer naartoe getrokken wordt. Of die irritante volgbanners die zodra je ergens hebt geshopt de volgende 18 wkn je volgen (zelfs al heb je het product uiteindelijk gekocht.)
Of maar 1 advertentie per pagina – waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat het ook daadwerkelijk meer voor het adverterende merk doet.

Beetje pro-actief hiermee omgaan mag best mensen….

Harm Hendriks

Ik merk ook dat veel gebruikers denken dat ze geen reclame meer krijgen op het moment ze (bepaalde) cookies niet accepteren. Maar je krijgt dan nog steeds reclame, alleen is deze niet meer toegespits op de gegevens die over jou bekend zijn.

Dat worden dan straks voor adverteerders ‘spray and pray” technieken??

@koningwoning, ik ben het helemaal met je eens. Feit is wel dat niet alle adverteerders op het internet het juiste niveau van adverteren (mix van de juiste banners, retargeting etc) kunnen handhaven..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond